צלי בקר ביין אדום – הקדירה המושלמת

אני לא נולדתי בשלנית, הנה, אמרתי את זה.
בניגוד לתחום האפיה, שאיתו זו היתה אהבה ממבט ראשון, עם הבישולים לקח לי קצת זמן עד ש"השתכללתי" והצלחתי להכין מאכלים שיצאו טעימים ומרשימים.
אמנם גדלתי בבית פרסי עם אמא שבישלה מצויין, אבל לאמא שלי היה מגוון ספציפי של מאכלים שהכינה לנו. ואני.. ברגע שעברתי לגור בדירה משלי (בגיל די צעיר, וקצת אחרי שהשתחררתי מהצבא), רציתי להכין דברים אחרים, שלא טעמתי בבית.

צלי בקר בצלחת

איך הכל התחיל? אתם בטח שואלים

זה התחיל מפסטות בכל מיני רטבים (בניגוד לספגטי האדום שעליו גדלתי). המשיך מעוף בתנור בכל מיני שילובים (בעיקר תודות לספר "בישולה" שאיתו התחלתי את רוב מתכוני הבישול שלי), ובמוקפצים שלמדתי להכין מהספר הבישול הסיני של אהרוני, ולאט לאט התחלתי לאזור אומץ ולהתקדם לבישולים יותר מתוחכמים.

אבל זה היה כרוך בהרבה ניסוי וטעייה, בכישלונות מבעסים לצד הצלחות משמחות, ובקריאת המון מתכונים מספרים שרכשתי במעט שבו השתכרתי באותה תקופה (בכל זאת סטודנטית למשפטים הייתי), מהם למדתי להכין דברים, שאת חלקם אפילו לא טעמתי בעבר, כך שלא ידעתי מה צריך להיות הטעם והמרקם שלהם, אבל הם נשמעו לי טוב.

אחד מהמאכלים שהכי הלהיבו אותי, ושלא הכרתי מהבית, היו צלי בקר ביין.

צלי בשר

לקח לי זמן ללמוד איך מכינים את צלי בקר מושלם, וזה היה כרוך בלא מעט ניסיונות והתנסויות. לא אשכח את הפעם הראשונה שהצלחתי להכין צלי בקר מוצלח וטעים . זה היה לאחר שקראתי מתכון של אורלי פלאי ברונשטיין לקדירת בשר ביין במגאזין "על השולחן", שהיה מפורט במידה וגם קלע מאוד לטעם שלי. והוא יצא כל כך מוצלח שהייתי ממש גאה בעצמי 🙂

מאז הכנתי את הצלי שלי לא מעט פעמים, בכל פעם ניסיתי ושיחקתי עם המתכון עד שהגעתי לגירסה האהובה עלי.

ואת הגירסה שלי לצלי בקר ביין אני משתפת פה בשמחה, לטובת כל החברות שלי שביקשו ממני במהלך השנים מתכון לצלי בקר.

צלי בקר ביין

החומרים:

נתח של צלי כתף (מס' 5) במשקל של לפחות קילו וחצי
2-3 בצלים גדולים (סגול או לבן – מה שבא לכם)
כרישה (לא חובה)
2-3 גזרים
3-4 שיני שום
ראש שום שלם (לא חובה)
2-3 שורשי פטרוזיליה
2 חבושים (לא חובה)
בקבוק יין אדום [יבש או חצי יבש **לא יין מתוק לקידוש**] אפשר גם חצי בקבוק
1/2 כוס סילאן
מעט קינמון (אפשר גם מקלות קינמון)
3 עלי דפנה
חופן גרגרי כוסברה (לא חובה)
צרור עלי פטרוזיליה
מים לכיסוי הנתח בעת הבישול

אופציות וגיוונים:

שורש סלרי
תפוחי אדמה
כל ירק שורש אחר שאוהבים (קולורבי, לפת וכו' – אני אישית לא אוהבת)
פירות יבשים (במיוחד משמשים ושזיפים)
ערמונים בואקום
כמה עצמות בקר עם מח עצם

קדירת בשר ביין

לפני שנתחיל כמה מילים על הכנת צלי שחשוב לדעת:

בשר: לצלי יש כל מיני נתחים שמתאימים, כולל אוסובוקו, אסאדו, שריר וכו', אבל אני הכי אוהבת להכין עם צלי כתף (שנקרא גם נתח מס' 5 אצל הקצבים) פשוט כי הוא יוצא לי הכי טוב – רך, בשרי וטעים. עם הנתחים האחרים לפעמים הצליח לי ולפעמים ממש לא. אז אני הולכת על בטוח.  שימו לב שיש הבדל בין צלי כתף לנתח ששמו כתף אז אל תתבלבלו.

זמן: צלי דורש זמן, וככל שהוא יתבשל/ייאפה יותר זמן ככה הוא יהיה יותר טוב – הבשר יתרכך ויפיק את המקסימום מהטעמים שלו. המינימום שבמינימום להכנת צלי הוא 3 שעות ואני ממש ממליצה על 7 שעות (והכי טוב – לילה שלם – זה הפינוק האולטימטיבי בימים חורפיים להתעורר בבוקר לריח המדהים שלו שממלא את הבית).

הכנה מראש: צלי בקר רצוי להכין יום או יומיים מראש – זה רק יעשה טוב לבשר, שיספוג את כל רכיבי הרוטב ויהיה אפילו רך יותר. אם אין זמן אפשר גם להכין ביום ההגשה. זה גם הופך אותו למנה המושלמת להכנה כשיש ארוחות גדולות כי אפשר להכין אותו מראש ולהתפנות להכנת המנות האחרות ביום הארוחה.

נתח שלם או קוביות?: את הצלי שלי בחרתי להכין הפעם כנתח שלם שאותו פרסתי ביום ההגשה וחיממתי, אבל אפשר בהחלט לחתוך אותו מראש לקוביות (או אפילו לבקש מהקצב). למעשה רוב הפעמים שהכנתי את הקדירה הזו הכנתי אותה בקוביות.

כלי: רצוי להכין את הצלי בכלי גדול (סיר או תבנית מברזל יצוק) כזה שיהיה בו מקום לכל הבשר והירקות ושאפשר להכניס לתנור אם רוצים. כאן אני מאוד ממליצה להשתמש בסיר טוב, מהסוג העבה והקצת יותר כבד, שמוליך חום בצורה טובה ואוגר חום טוב. סירים דקים כגון סירי אמייל לא יתאימו פה.

גיוונים: המתכון שאני נותנת כאן מאוד ורסיטילי ואפשר להכין אותו עם מגוון של טעמים וירקות, רק חשוב להבין את העקרונות שלו – בסוף הפוסט תוכלו לראות  סיכום של עקרונות ההכנה, כדי שגם אתם תוכלו להכין צלי באיזו גירסה שתרצו.

ועכשיו, להכנה:

אם יש לכם זמן לפני ההכנה רצוי ומומלץ לתת לבשר לנוח במרינדה של יין אדום ותבלינים (קינמון, עלי דפנה, גרגרי כוסברה וכל תבלין שאתם אוהבים) עד 24 שעות לפני ההכנה, אבל שלב זה איננו חובה (לי למשל לא היה זמן הפעם).
היתרון של המרינדה הוא שהיא מאפשרת לבשר לספוג את היין ולהעמיק את טעמיו, אבל גם ללא שלב זה הצלי שלכם יהיה נפלא.

אם אתם משרים את הבשר במרינדה, זכרו לשמור את המרינדה לשלב הבישול וגם זכרו לנגב היטב את הבשר בעזרת נייר סופג לפני שתשלחו אותו לצריבה במחבת.

השלב הראשון להכנה הוא הצריבה של הבשר, על מנת להשחים אותו מכל צדדיו, לקרמל אותו מעט ולהוציא ממנו טעמים נפלאים

הידעתם שפעם קראו להליך זה "סגירה"? מסתבר שהצריבה הזו לא אוטמת את הבשר ושומרת בתוכו את הנוזלים אלא פשוט נותנת לו מראה צרוב יפה וטעם מיוחד – ותודה לדן דיוויס שהאיר את עיני בנושא <3 .

סגירת הבשר לצלי בקר

את הצריבה אנחנו עושים בסיר שבו נכין את הצלי, כשהוא חם מאוד ועם מעט שמן (רק כדי שהבשר לא יידבק לסיר), מתחילים בצד אחד ולאחר שהוא משחים הופכים את הנתח, וכך עושים מכל הצדדים עד שכולו יהיה שחום.
*אם מכינים כקוביות מומלץ לעשות את הצריבה בכמה שלבים כדי שכל נתח יגע בתחתית הסיר.
אני מוצאת שהכי נוח להשתמש כאן במלקחיים גדולים שמאפשרים לסובב את הבשר בלי לחטוף התזות של שמן על היד.

טיפול בבשר לצלי

כשהנתח שחום מכל צדדיו מעבירים אותו לצלחת בצד ועוברים להכנת הירקות.
בשום פנים ואופן אל תשטפו את הסיר לאחר צריבת הבשר- יש בו המון מיצי בשר וטעיו הנפלאים שהבשר הפריש במהלך הצריבה שאותם נרצה בקדירה שלנו.

ירקות לצלי

אני בחרתי להכין את הצלי שלי עם בצל אדום וכרישה במקום עם בצל לבן רגיל – פשוט כי הבצל האדום קצת יותר מתקתק והכרישה נותנת טעם מעודן, אבל אפשר בהחלט להשתמש בבצל רגיל.
בנוסף אני תמיד שמה בצלי שלי גזרים ושורשי פטרוזיליה. לפעמים אני גם שמה שורש סלרי אבל הבעיה איתו היא שצריך להשקיע לא מעט זמן בניקוי שלו (או פשוט לחתוך שליש ממנו) כי החלק החיצוני שלו מלא בסיבים ולרוב גם בחול. אז הפעם ויתרתי.

בנוסף, בחרתי הפעם להוסיף לצלי שלי חבושים, שראיתי אצל הירקן, פשוט כי  מעבר לעובדה שהם טעימים כשהם מבושלים, הבישול הארוך עושה להם רק טוב, והם גם תורמים להסמכת הרוטב בגלל כמות הפקטין הגדולה שיש בהם (אותו חומר שדואג להסמכת ריבות). אבל כמובן זה לא חובה והצלי יצא נפלא גם בלי החבושים.

חבושים לצלי בקר

את הירקות אני חותכת די גס, למעט שיני השום שאותן קצצתי, פשוט כי אנחנו הולכים לבשל אותם די הרבה זמן ואם הם יהיו חתוכים קטן הם יתכווצו וייספגו ברוטב ואז לא נוכל לקחת מהם בזמן ההגשה (אצלנו מאוד אוהבים אותם).

ירקות חתוכים לצלי

אז מתחילים בבצל שאותו חותכים לחתכים ולרצועות ומשחימים בסיר עם מעט שמן. אפשר ורצוי לגרד בעדינות עם כף עץ את תחתית הסיר במהלך ההזהבה של הבצל – זה יבטיח שהבצל יספוג את מיצי הבשר שנותרו בסיר.

כשהבצל שחום מוסיפים לו את הכרישה והשום וממשיכים לטגן אותם יחד עד שהשום משחים מעט ומוציא את הריחות הנפלאים שלו.

השחמת בצל וכרישה לצלי

בשלב הזה נוסיף את כל שאר ירקות השורש ואת ראש השום השלם, שרק הוצאתי ממנו את השכבות החיצוניות. הבישול הארוך יהפוך את השום שבפנים לרך ומתוק, כזה שכיף למרוח על לחם .

ירקות לצלי בסיר

מערבבים ומשחימים את הירקות במשך כמה דקות נוספות ואז מוסיפים לסיר את בקבוק היין שלנו (אם היין שימש למרינדה כמובן שלא זורקים אותו ומשתמשים בו כעת).
מביאים הכל לרתיחה ומכניסים בחזרה (בעדינות) את הבשר.
על הבשר יוצקים את הסילאן ואת התבלינים.

צלי בקר עם יין ותבלינים בסיר

כאן גם המקום להוסיף את הגיוונים שתרצו (פירות יבשים, מקלות קינמון וכו').

כיוון שבדרך כלל היין לא מספיק לכסות את כל הנתח, מוסיפים לסיר מים רותחים עד שהם כמעט מכסים את כל הנתח (לא נורא אם נשאר חלק קטן לא מכוסה) ומעל הכל מניחים צרור פטרוזיליה, שאני אוהבת לקשור בחוט שפגט כדי שלא תתפזר לי בסיר.

מבשלים הכל עד לרתיחה ואז עוברים לשלב הבישול האיטי ואת זה אפשר לעשות בשתי שיטות: על הגז או בתנור. בשני המקרים מדובר בבישול בטמפרטורה נמוכה – על אש קטנה על הגז או בחום של כ- 120 מעלות בתנור. בבעבוע איטי.

צלי בקר עם פטרוזיליה

כאמור, ככל שתתנו לבשר להתבשל יותר זמן זה רק יעשה לו טוב והוא יהיה רך ונימוח. המינימום לבישול הוא 3 שעות ואני אישית ממליצה על 7 שעות ואפילו יותר. בחורף אני מכינה את הסיר לפני השינה ומכניסה אותו ללילה לתנור. הריח שמקבל את פנינו בבוקר פשוט מדהים.

אם אתם מכינים את הצלי מראש תוכלו לעשות הפוגה קטנה ולתת לבשר להצטנן ולספוג טעמים ליום יומיים נוספים לפני ההגשה. זה רק יעשה לו טוב.

בכל מקרה, אם הכנתם את הצלי כנתח שלם, יהיה צורך לצנן אותו מעט, לפרוס אותו לפרוסות ולהחזיר אותו לנוזלים שלו לבישול קצר נוסף. ככה הוא נראה לאחר צינון של יום במקרר, לאחר ששלפתי אותו מהסיר. נכון, לא הכי מגרה, אבל הריח שלו, והטעמים שיש בתוכו מדהימים, ואחרי שנפרוס אותו ונחזיר לחימום עם הנוזלים הוא יהיה אפילו יותר מדהים.

בשר צלי לפני פריסה

פורסים את הנתח שלנו לפרוסות בעובי של כסנטימטר ומחזירים לסיר או לתבנית יפה שתשמש גם להגשה (באמת מה שנוח לכם).
אני בחרתי בתבנית מברזל יצוק, שהיא מאוד כבדה אבל שומרת נהדר על חום. זה נוח כשיש הרבה מנות להגיש וצריך להוציא את הצלי כדי לפנות מקום בתנור. הצלי המתין ככה כשעה (מכוסה בנייר כסף) עד שהגשתי אותו לשולחן ועדיין נשאר חם.

צלי בקר פרוס עובר לתנור

נכון שבפריסה הוא נראה יותר מפתה? חכו עד אחרי שיתבשל שוב בנוזלים שלו. מעלף!
עכשיו כיסיתי אותו בחזרה בכל תוכן הסיר (חוץ מהפטרוזיליה כבר עשתה את שלה).
מי שמעוניין יכול להוסיף בשלב זה ערמונים בואקום וגם צרור חדש של עשבי תיבול. לי אישית הספיק תוכן הסיר שהריח מדהים.

צלי בקר נכנס לתנור

ו… חזרה לתנור

מכיוון שהיו לי פה המון נוזלים לא כיסיתי את התבנית ונתתי לנוזלים להתאדות בחימום. אבל אם אין הרבה נוזלים אפשר להוסיף מעט מים וגם לכסות אותו במכסה או בנייר כסף ולהכניס מכוסה לתנור.

לאחר כשעה של חימום (ואפשר גם יותר, כאמור, כל המרבה הרי זה משובח), על אש קטנה או בחום של 180 מעלות עד שכל הרוטב מבעבע, הצלי מוכן.

צלי בקר פרוס יוצא מהתנור

איזה ריחות משגעים… אנחנו מאוד התקשינו לא לגנוב חתיכה לפני הארוחה 🙂
ושימו לב לראש השום שנצלה לו לאיטו – בפנים יש אוצר של ממש.

ראש שום צלוי

לסיכום, אלה הם העקרונות שלי להכנת צלי בקר משגע:

משתמשים בצלי כתף (מס' 5) כנתח שלם או בקוביות. צורבים את הבשר בסיר חם מאוד עם מעט שמן ומניחים בצד, מטגנים באותו סיר בצל עד להשחמה. מוסיפים מעט שום. לאחר מכן אפשר להוסיף ירקות שורש לפי ההעדפה שלכם. מוסיפים יין ומביאים לרתיחה, מחזירים את הבשר, מכסים במים ומוסיפים תיבול. אני אוהבת להוסיף סילאן או דבש או סוכר חום כי המתקתקות עושה טוב לבשר. מביאים לרתיחה ולאחר מכן מנמיכים ומבשלים לפחות 3 שעות ועדיף 7 שעות או לילה שלם. אם מכינים כצלי מצננים את הבשר, פורסים לפרוסות, מחזירים לסיר ומבשלים כשעה נוספת לספיגת טעמים.

בתיאבון!

צלי בקר אורך

אם אתם מחפשים לגוון ולהכין צלי בקר עם תיבול שונה, כנסו למתכון הנפלא הזה של יונית צוקרמן וגם למתכון הזה ותהנו.

ואם אהבתם את הפוסט אל תשכחו להרשם לניוזלטר ולקבל מייל בכל פעם שמתפרסם מתכון חדש בבלוג.

אתם מוזמנים בשמחה לבקר אותי בדף הפייסבוק של שמח במטבח ולספר לי על העוגיות והמאפים שלכם.
וגם באינסטגרם – שם אני משתפת בכל מיני דברים שקורים במטבח שלי, לפעמים לפני שהם מתפרסמים בדף

צלי בקר ביין אדום

מצרכים:

  • 1.5-2 קילו נתח צלי כתף (מס' 5) אפשר שלם ואפשר בקוביות גדולות
  • 2-3 בצלים פרוסים לרצועות
  • כרישה בינונית פרוסה
  • 2-3 גזרים חתוכים גס
  • ראש שום שלם אפשר גם יותר מאחד
  • 2-3 שורשי פטרוזיליה או שורשי כוסברה מקולפים לא חובה
  • 2 חבושים פרוסים וחתוכים לא חובה
  • בקבוק יין אדום (אפשר גם חצי בקבוק) לא יין לקידוש
  • 1/2 כוס סילאן
  • מעט קינמון אפשר גם מקלות
  • 3 עלי דפנה
  • חופן גרגרי כוסברה לא חובה
  • צרור פטרוזיליה
  • מים לכיסוי

הוראות הכנה:

  • צורבים את הבשר מכל צדדיו ומניחים בצד
  • מטגנים את הבצל והכרישה עד להשחמה בסוף הטיגון מוסיפים את השום שישחים מעט
  • מוסיפים את יתר הירקות ומבשלים מעט עד להשחמה קלה
  • מוסיפים לסיר את היין, מביאים לרתיחה ומכניסים בחזרה (בעדינות) את הבשר.
  • יוצקים על הבשר את הסילאן ואת התבלינים.
  • מוסיפים לסיר מים עד לכיסוי הבשר.
  • מבשלים הכל עד לרתיחה, לאחר מכן מנמיכים את האש וממשיכים לבשל בביעבוע עדין במשך3 שעות לפחות ועדיף יותר (אפשר גם לילה שלם).
    ניתן להעביר לתנור ולאפות בחום של כ- 120 מעלות. בבעבוע איטי.
    עד לשלב זה ניתן להכין גם יום יומיים מראש
  • מצננים את הבשר ופורסים לפרוסות.
  • מניחים בעדינות בחזרה בסיר עם הרוטב (אפשר לזרוק את הפטרוזליה בשלב זה). מחממים ומגישים.
הכנתם? תשוויצו בכיף ובגאווה

תייגו באינסטגרם @happykitchen_ruth

מחפשים מתכוני בשר נוספים? קבלו עוד כמה רעיונות

אסאדו בתנור בקלי קלות

המדריך להכנת רוסטביף בתנור

העוף החגיגי של אמא שלי – עוף בתנור עם אורז ערמונים ודברים טובים

פירות יבשים ממולאים של אהרוני

מוסקהמוסקה תפוחי אדמה ובשר בשר ותפוחי אדמה

‏161 תגובות

  1. Astro ב- 23 באוקטובר 2016 בשעה 11:42

    Wow. looks amazing. What can I use instead of Silan? Honey?

    • שמח במטבח ב- 23 באוקטובר 2016 בשעה 12:39

      אפשר דבש ואפשר סוכר חום

    • סופי ב- 30 באפריל 2018 בשעה 8:20

      הי נראה מצוין שאלה לי. אם אני רוצה להשרות אותו יום קודם על מנת שיספוג טעמים ולהכין יום למחרת.אז מה התהליך?

      • שמח במטבח ב- 30 באפריל 2018 בשעה 9:04

        אין בעיה בכלל
        גם כתוב במתכון – פשוט תשרי ביין יום קודם ולאחר מכן נגבי מעט עם נייר סופג (תשמרי על היין הוא יהיה מעולה לתבשיל) ותמשיכי בהכנה לפי המתכון

    • איריס ב- 28 ביוני 2018 בשעה 13:07

      אין מלח ואין פלפל במתכון – זה עלול לצאת תפל. כדאי להוסיף מלח בחצי שעה האחרונה לבישול.

      • שמח במטבח ב- 1 ביולי 2018 בשעה 9:35

        תציצי על רשימת הרכיבים – תפל זה בטוח לא יצא. אתמול הכנתי ויצא נהדר. מי שאוהב מלח תמיד יכול להוסיף (ואני אישית מאוד מאוד מאוד אוהבת מלח ועדיין לא ראיתי צורך להוסיף).

        • שירה ב- 12 באפריל 2022 בשעה 17:35

          האם אפשר להשתמש יין אדום יבש או חצי יבש?

          • שמח במטבח ב- 13 באפריל 2022 בשעה 8:35

            גם יבש יעבוד וגם חצי יבש. מה שאוהבים ומה שזמין



    • איילת ב- 18 ביוני 2020 בשעה 20:12

      שלום, יש לי שאלה.
      יש לי בשר מספר 5 אך הוא כבר פרוס מהקצב.
      האם עדיין אפשר להשתמש בו לתבשיל?
      האם עדיין אפשר לצרוב אותו קצת במחבת אפילו שהוא חתוך כבר לפרוסות?
      תודה

      • שמח במטבח ב- 21 ביוני 2020 בשעה 19:06

        הי איילת, אין בעיה להשתמש גם בבשר שפרוס לפרוסות ולהכין איתו קדירה. תכיני באותו אופן (רק לצרוב את חתיכות הבשר בכמה סבבים בסיר שבו תבשלי את הקדירה) הוא יהיה נפלא
        גם אני מכינה לפעמים קדירות מחתיכות ולא מנתח שלם

  2. רחל אפרת ב- 24 באוקטובר 2016 בשעה 21:08

    נראה מושלם

  3. עדה ב- 28 באוקטובר 2016 בשעה 20:41

    הכנתי. יצא משובח. תודה על המתכון.
    הסתבכתי עם הפריסה ובכל זאת נחטף…

    • שמח במטבח ב- 29 באוקטובר 2016 בשעה 13:24

      שמחה לשמוע שנחטף 🙂 תודה על התגובה

  4. חן שוקרון ב- 2 בנובמבר 2016 בשעה 16:31

    גם לי יש היסטוריה עם צלי כתף ועדיין לא הגעתי למתכון המושלם מבחינתי. מקווה בסופ"ש הקרוב להכין את הגירסא שלך שנראית כ"כ טעימה ומפתה.

    • שמח במטבח ב- 2 בנובמבר 2016 בשעה 18:17

      תודה חן
      מה שכיף במתכון זה שאפשר לגוון איתו. רק חשוב לשמור על הכללים של נתח נכון, צריבה, ובישול ארוך ארוך. כמה שיותר, יותר טוב. מחכה לשמוע איך יצא

  5. חני ב- 11 בנובמבר 2016 בשעה 2:36

    וואו ניראה מדהים!
    יתאים עם פטריות?

    • שמח במטבח ב- 12 בנובמבר 2016 בשעה 19:40

      בטח יתאים, אבל שימי את הפטריות כרבע שעה לפני שהתבשיל יהיה מוכן, כי אם תבשלי אותן 3 שעות הן יתמוססו לגמרי בקדירה.

  6. אורלי ב- 30 בנובמבר 2016 בשעה 21:42

    הי,
    במידה ואני מכינה הצלי בקוביות, האם זמן הבישול לא יורד?

    • שמח במטבח ב- 1 בדצמבר 2016 בשעה 6:27

      הי אורלי, צלי הוא תבשיל שמראש נועד לבישול ארוך. ככל שתבשלי יותר ככה הבשר יהיה רך יותר. כך שהחיתוך לקוביות אינט מקצר את זמן הבישול

  7. Carmela ב- 16 בדצמבר 2016 בשעה 14:50

    תודה על מתכון שנראה טעים להפליא.
    כמות הסוכר / סילאן נראית לי מאד גדולה. אין טעות בהקלדה? זה באמת כוס סילאן?

    • שמח במטבח ב- 16 בדצמבר 2016 בשעה 16:05

      הי כרמלה, ניתן להפחית את כמות הסילאן כרצונך. שימי לב רק שמדובר במנה מאוד גדולה ולכן החלק היחסי של הסילאן אינו גדול כפי שנראה, מה גם שרובו נשאר ברוטב ותמיד יש עודפים ממנו.

  8. רוחמה תורן ב- 16 במרץ 2017 בשעה 12:02

    נראה נפלא אנסה בשיטה שלך

  9. אפרת ב- 16 במרץ 2017 בשעה 21:48

    הי,זה בסדר גם עם מספר 6?

    • שמח במטבח ב- 18 במרץ 2017 בשעה 18:07

      לא יודעת מה זה מספר 6 (סליחה..) זה הולך טוב עם נתחים לבישול ארוך – צלי כתף, אסאדו, שריר וכו' .

    • יסכה ב- 3 באפריל 2020 בשעה 11:21

      היי, 5 הכי משובח .
      אבל אם אין לך, 4 ו6 יצא גם סבבה. כל מתכון של 5 מתאים.

  10. אמיר ב- 28 במרץ 2017 בשעה 22:24

    נראה מתכון מעולה…אנסה בחג…
    אם אני משאיר אותו כל הלילה בתנור מה הטמפרטורה?
    או שעדיף לבשל עם סיר חשמלי חמין?
    תודה

    • שמח במטבח ב- 29 במרץ 2017 בשעה 13:51

      הי אמיר
      אין בעיה להשאיר אותו כל הלילה בתנור. אני אופה בטמפ' של בין 120 ל 140 מעלות (זה תלוי כמה התנור שלך חזק..)
      לא ניסיתי בסיר חשמלי אבל אני מניחה שגם זה יעבוד, כי העקרונות דומים

  11. אביגיל ב- 5 באפריל 2017 בשעה 8:32

    נראה מדהים!! והשאלה שלי היא איזה יין? יבש.?? חצי יבש???? מתוק???

    • שמח במטבח ב- 5 באפריל 2017 בשעה 19:22

      בעקרון כל יין שאת אוהבת. אני מעדיפה יין אדום חצי יבש

  12. אלכס ב- 7 באפריל 2017 בשעה 12:54

    פשוט מעולה!!!! פעם ראשונה שיצא לי צלי בדיוק כמו שכל הזמן דמיינתי! תודה רבה!

    • שמח במטבח ב- 7 באפריל 2017 בשעה 16:46

      אני שמחה מאוד לשמוע שהצליח לך כמו שרצית 🙂 מקווה שמעתה והלאה תמיד יהיו לך תבשילי צלי שווים.
      חג שמח!

  13. אמיר כהנא ב- 8 באפריל 2017 בשעה 18:57

    ערב טוב
    אני רוצה להכין לחג…
    האם יש אפשרות להכין את מתכון המדהים הזה גם מצלעות?
    אם כן האם ניתן צלעות טלה או חייבים עגל?
    אשמח לתשובה
    תודה
    אמיר

    • שמח במטבח ב- 9 באפריל 2017 בשעה 6:26

      הי אמיר
      אני לא בטוחה שצלעות הן נתח שמצריך בישול כל כך ארוך. אם הייתי מכינה צלעות הייתי הולכת על מתכון בסגנון הרוסטביף שמופיע בבלוג – שזמן הצליה שלו קצר יותר. מציעה לך גם לבדוק ברשת את זמני הצליה של נתח של צלעות טלה ושל צלעות עגל כי לדעתי הם יהיו קצרים בהרבה מצליה של סינטה. במיוחד צלעות הטלה שהן די קטנות בגודל ובקוטר ומאוד עדינות.

  14. נועה ב- 25 באפריל 2017 בשעה 11:36

    האם זה משנה אם משתמשים ביין אדום יבש או חצי יבש?, יצא לי לטעות מאכלים שבושלו ביין והיה להם את הטעם הלא טוב של האלכוהול, מן מרירות כזו, אין אני יודעת שכל האלכוהול התנדף ואםשר להכניס את הבשר?

    • שמח במטבח ב- 26 באפריל 2017 בשעה 11:20

      לא נראה לי שכזה משנה.
      ממש מוזר שהרגשת מרירות – הרי האלכוהול מתנדף בבישול.
      בכל מקרה, פה לא תרגישי מרירות כיוון שאני מוסיפה ליין עוד המון תבלינים ונותני טעם והתוצאה היא קצת מתקתקה.

  15. אודי ב- 5 במאי 2017 בשעה 11:45

    צלי מעולה (עשיתי מנתחים) . קל להכנה ומלא אפשרויות לאילתורים ולהתאמות (הוספתי תפוחי אדמה כמו שהצעת).

  16. יגאל ב- 12 במאי 2017 בשעה 6:52

    הי תודה לך אני מכין צלי שלם לראשונה ומאמין שיצליח. לא ציינת בקשר למלח והאם מומלץ להוסיף תבלינים נוספים והאם לקרר את הבשר בנפרד. או ביחד עם הנוזלים. תודה

    • שמח במטבח ב- 12 במאי 2017 בשעה 7:15

      הי יגאל
      במקרה הספציפי הזה לא הוספתי מלח למרינדה כי היו בה כל כך הרבה טעמים שלא הורגש הצורך. בנוסף, הבשר בדרך כלל גם עובר המלחה כלשהי בתהליך ההכשרה (אא"כ קונים לא כשר, שגם זה אחלה מבחינתי). אתה כמובן יכול לטעום מהנוזלים במהלך הבישול ואם יש צורך להוסיף מלח.
      מבחינת הקרור – בוודאי שעם הנוזלים, אחרת זה יהיה יבש

  17. טניה אוקראינסקי ב- 29 במאי 2017 בשעה 21:23

    תודה רבה! יצא פשוט מדהים! בדיוק הייתי צריכה לחסל דברי מאכל, אז לקחתי את כל ירקות השורש – קולרבי, גזר, בטטה, קישואים, חבילות ערמונים, פטריות שיטק (הוספתי בסוף), פירות יבשים ובעצם הכל התחיל מהשאלה מה עושים עם בקבוק יין פתוח מלפני חודשים. יצא סוף הדרך! תודה רבה על המתכון ועל ההסברים!

    • שמח במטבח ב- 2 ביוני 2017 בשעה 7:19

      נשמע שילוב מעולה של ירקות לקדירה (במיוחד תוספת הערמונים והפטריות) ואיך שאני אוהבת פירות יבשים בצלי שלי! שמחה שאהבת

  18. E ב- 1 ביולי 2017 בשעה 10:20

    עשיתי ויצא לא הכי מוצלח, פישלתי ביין. איזה יין את משתמשת?
    בנוסף, עד כמה זה נורא אם מוותרים על הכרישה והבצל? אני ממש לא אוהבת אותם במצב מבושל כזה וגם במתכון הזה לא הצלחתי להסתדר איתם.

    • שמח במטבח ב- 1 ביולי 2017 בשעה 10:43

      נראה לי שקשה לפשל עם היין. כל יין אדום באיכות סבירה ומעלה יהיה מוצלח לקדירה (ואם אין, גם יין לבן יכול להתאים). הסוד העיקרי הוא הבישול הארוך ובחירת הנתח.
      אין בעיה לוותר על הבצל והכרישה, למרות שלדעתי הם מוסיפים לטעמים וממש לא חייבים לאכול מהם. המתכון די מודולרי ואפשר להשתמש בירקות שורש אחרים שאוהבים

      • E ב- 1 ביולי 2017 בשעה 23:40

        אפשר בקלות לפשל ביין אם קונים יין אדום מתוק לקידוש. אני לא עושה קידוש ולא שותה יין אז לא ידעתי שהוא כזה מתוק. כל התבשיל יצא מתוק בצורה מבחילה.

        • שמח במטבח ב- 2 ביולי 2017 בשעה 13:11

          האמת שלא חשבתי על האופציה שמישהו ישתמש ביין מתוק לקידוש, אבל אודה שאני כל כך אוהבת את השילוב של מתוק עם בשר שבטח הייתי אוהבת את התוצאה 🙂
          בכל מקרה, מצטערת מאוד לשמוע שזו הסיבה. אני אוסיף הערה במתכון על כך שהכוונה היא ליין יבש או חצי יבש ולא יין לקידוש 🙂

          • E ב- 2 ביולי 2017 בשעה 19:56

            אני גם אוהבת, אבל תאמיני לי שזה כבר היה יותר מידי מתוק. ניתן לאכילה, אבל לא טעים.



          • שמח במטבח ב- 4 ביולי 2017 בשעה 8:31

            בכל מקרה, ובזכות הפידבק שלך הוספתי הערה במתכון שלא להשתמש ביין מתוק.
            מקווה שתתני עוד צ'אנס למתכון בהמשך ושהפעם יצא לך מושלם
            המון תודה על הפידבק, זה באמת חשוב.



  19. לימור ב- 7 ביולי 2017 בשעה 16:47

    שלום
    האם אפשר לבשל בסיר לחץ ? אם כן כמה זמן ? וגם על אש נמוכה ?
    תודה רבה לך

    • שמח במטבח ב- 9 ביולי 2017 בשעה 7:32

      הי לימור,
      אני לא משתמשת בסיר לחץ בבית, אבל אמא שלי משתמשת בו לא מעט לתבשילי בשר. אני חושבת שתבשיל כזה יצריך לפחות שעה בסיר לחץ על אש נמוכה. כמובן שכמה שיותר הרי זה משובח, רק צריך לוודא שיהיו מספיק נוזלים כי בשלב מסויים הם מתחילים להתאדות.

  20. E ב- 8 ביולי 2017 בשעה 11:13

    נתתי לזה נסיון שני, הורדתי גם את הבצל והכרישה. הפעם יצא טוב. הבשר רך וטעים, לא מרגישים את טעם היין, וגם בעלי מאוד אהב. אני אשמור לעצמי את המתכון.

  21. לימור ב- 14 ביולי 2017 בשעה 14:33

    שלום,
    המתכון ממש מוצלח
    האם אפשר לבשל בשר אוסובוקו ?
    תודה

    • שמח במטבח ב- 14 ביולי 2017 בשעה 16:10

      עקרונית המתכון מתאים גם לנתח של אוסובוקו שאף הוא מצריך בישול ארוך.

    • נועה ב- 16 ביולי 2020 בשעה 22:08

      היי אפשר להשתמש התפוחים אדמה במתכון ואם כן כמה זמן לפני הסוף לשים אותם

      • שמח במטבח ב- 18 ביולי 2020 בשעה 8:26

        אפשר, אבל אני אישית חושבת שזה פחות מתאים מבחינת טעמים. אם את מוסיפה תוסיפי בהתחלה כיוון שרוב הזמן הקדירה מתבשלת בחום נמוך .

  22. סיון ב- 24 באוגוסט 2017 בשעה 23:45

    היי תודה על מתכון מושקע
    האם אני יכולה לחתוך את הצלי לפרוסות לפני הבישול ? זה משנה? אם כן אחרי הצריבה או לפני? והאם יש טיפים לפריסה ? תודה רבה

    • שמח במטבח ב- 26 באוגוסט 2017 בשעה 17:04

      הי סיון,
      אין בעיה גם לחתו את הצלי לפני השימוש לפרוסות או לקוביות, לבצע את הצריבה (אפשר לעשות זאת בכמה סבבים) ולאחר מכן להמשיך כרגיל.
      מבחינת פריסה – אם את פורסת לפרוסות כמובן שיש לפרוס כנגד כיוון הסיבים (כלומר לפרוס פרוסות כאילו הנתח הוא כיכר לחם).
      בהצלחה 🙂

  23. נחמה ב- 12 בספטמבר 2017 בשעה 21:26

    תודה רבה על המתכון המפורט וההסברים הנלווים.

  24. מיכל שיאון ב- 18 בספטמבר 2017 בשעה 20:51

    שלום רות, אני מתכננת להכין את הצלי, אך לא השגתי סיר ברזל.
    יש לי קדירה של חרס, (תוצרת אדמה) שהיא כבדה מאד מאד. ויש לי גם סיר שהוא קצת כבד, כנראה עשוי פלדה, צבעו שחור. גם סיר זה מיועד לתנור, וצורתו אליפטית.
    האם אחד מאלה יכול להתאים במקום סיר ברזל ממש?

    • שמח במטבח ב- 19 בספטמבר 2017 בשעה 14:40

      הי מיכל
      נראה לי שעדיף להכין בסיר הכבד שלך. יש מצב שגם סיר החרס יעבוד – מודה שלא ניסיתי.

  25. מיה ב- 18 בספטמבר 2017 בשעה 22:08

    קניתי בטעות צלי כתף חתוך לקוביות. האם עדיין אפשרי?

    • מיה ב- 18 בספטמבר 2017 בשעה 22:13

      עכשיו המשכתי לקרוא וראיתי שאין בעיה?
      אז שאלה נוספת. אני רוצה להשרות כל הלילה ביין. האם להוסיף גם את הסילאן?

      • שמח במטבח ב- 19 בספטמבר 2017 בשעה 14:39

        הי מיה
        נראה לי שלהשריה עדיף רק ביין ואת הסילאן תוסיפי בשלב הבישול

  26. ציפורת קורן ב- 21 בספטמבר 2017 בשעה 12:34

    עשיתי פעם ראשונה לראש השנה ויצא באמת מעולה
    תודה רבה ושנה טובה

    • שמח במטבח ב- 21 בספטמבר 2017 בשעה 16:53

      תודה רבה ציפורת
      שנה טובה 🙂

  27. עידית ב- 23 בספטמבר 2017 בשעה 8:40

    שלום רות

    תודה רבה !
    בפעם הראשונה שקראתי מתכון עם הוראות כל כך ברורים ונוחים למשתמש !!!!
    וזה אכן עזר מאד והצלי יצא מעולה !

    רכשת תלמידה חדשה !

    שנה טובה וחג שמח

    • שמח במטבח ב- 24 בספטמבר 2017 בשעה 8:42

      כמה כיף שמוע עידית 🙂
      שנה טובה ונפלאה

  28. שיר ב- 12 באוקטובר 2017 בשעה 20:55

    ואוווו נראה מדהים בדיוק מה שחיפשתי!!!
    רק שלא סובלים אצלי קינמון יש מצב לוותר?? או שלא טועמים את זה?

    • שמח במטבח ב- 15 באוקטובר 2017 בשעה 8:10

      הי שיר
      אין בעיה לוותר על הקינמון

  29. שירי ב- 23 בנובמבר 2017 בשעה 14:27

    מה עם מלח ופלפל? לא מצאתי התייחסות או כמויות.

    • שמח במטבח ב- 25 בנובמבר 2017 בשעה 12:59

      אני לא רושמת כמויות של מלח ופלפל כי זה עניין של טעם וכל אחד מוסיף לפי טעמו. במתכון הספצפי הזה לא ממש הוספתי מלח ופלפל כיוון שהרכיבים שלו נתנו לו את כל הטעמים שהיה צריך. כמובן שתמיד אפשר לטעום בסוף הבישול ולהוסיף מלח או פלפל אם מרגישים שחסר.

  30. קרן ב- 2 בדצמבר 2017 בשעה 22:20

    תודה רבה על המתכון הנהדר והמפורט! עקבתי אחרי ההוראות ויצא מעולה.
    כולם התלהבו!

    • שמח במטבח ב- 3 בדצמבר 2017 בשעה 8:54

      תודה קרן 🙂 שמחה מאוד לשמוע שאהבו <3

  31. עדי ב- 8 בדצמבר 2017 בשעה 10:09

    היי! אני משרה את הבשר 20 שעות ביין ותבלינים, ואני לא יכולה להכין אותו בתום ה20 שעות. האם זה בסדר פשוט להפריד את הבשר מהיין ולהכינו למחרת? או לעשות את תהליך הצריבה והירקות ולהתחיל את הבישול הארוך למשך שעתיים ולמחרת להמשיך? תודה רבה:) נראה מדהים!

    • שמח במטבח ב- 9 בדצמבר 2017 בשעה 8:16

      הי עדי
      את לא חייבת להשרות את הבשר אם אין לך זמן. התבשיל יצא טוב גם ללא ההשריה. בנוסף – נראה לי שהשריה של 8 שעות מספיקה בהחלט ואפילו אפשר לזמן קצר יותר. אני פחות ממליצה להפסיק את תהליך הבישול לפני שהספקת לצרוב את הבשר והירקות ולבשל הכל עד שהבשר התרכך – החשש שלי הוא שאם תבשלי זמן קצר מדי הבשר לא יהיה מספיק רך וגם אם תמשיכי בבישול ביום שלמחרת זה לא בטוח יעזור. לרוב שעתיים זה גבולי ואני מבשלת לפחות 3 שעות ועדיף יותר.
      בקיצור – עדיף לקצר את זמן ההשריה ולהאריך את זמן הבישול.
      בהצלחה!

  32. מיכל ב- 17 בינואר 2018 בשעה 15:58

    המתכון נראה מעולה!
    סליחה על שאלה אולי קצת בסיסית…- על איזו פונקציה זה אמור להיות התנור?טורבו/גריל/אופציה אחרת…?לא מבינה בזה ולא רוצה שזה יהרוס את הניסיון.
    תודה

    • שמח במטבח ב- 21 בינואר 2018 בשעה 9:21

      מיכל, זו שאלה מצויינת וטוב ששאלת. אני אופה הכל בטורבו

  33. עדיאל ב- 28 במרץ 2018 בשעה 0:38

    היי, אני הולכת לנסות את המתכון
    רק דבר אחר לא הבנתי
    אני משרה את הבשר במקרר לפני ההכנה רק ביין? ואם כן כמה זמן עדיף? או עם כל המירנדה והירקות כבר?

    • שמח במטבח ב- 29 במרץ 2018 בשעה 8:02

      הי עדיאל – את הבשר אני משרה רק ביין את שאר הירקות אני מוסיפה לסיר.
      בהצלחה וחג שמח

  34. אורית חדור ב- 29 במרץ 2018 בשעה 15:07

    תודה רבה על המתכון. רק עלייך אני סומכת כי זאת הפעם הראשונה שאני מכינה בשר( רק עופות ודגים )
    אבל החלטתי הפעם לנסות כי המחותנים שלי מגיעים לליל הסדר.
    שאלה קטנה. לא ראיתי תבלינים כמו מלח ופלפל שחור. אין צורך?
    קניתי ערמונים קלויים וקלופים מוכנים לאכילה. אפשר להוסיף אותם?

    • שמח במטבח ב- 30 במרץ 2018 בשעה 7:23

      הי אורית
      משום מה עניתי לך אתמול אבל התשובה לא נקלטה.
      בעקרון אני לא הוספתי פלפל ולא הרגשתי צורך להמליח (ואני מאוד מאוד אוהבת מלח) הטעמים פה מאוד טובים בגלל התיבול האחר וכל התוספות.
      ואין שום בעיה להשתמש בערמונים הקלויים – הכי נוח
      חג שמח 🙂

      • אורית חדור ב- 30 במרץ 2018 בשעה 15:13

        תודה רבה רות על המענה. לא המלחתי ולא פלפלתי
        אתמול הכנתי ועכשיו פרסתי והכנסתי לתנור עם הרוטב והערמונים.
        נראה מ ע ל ף !!!!!
        המון תודה על המתכון וההסברים שגרמו לי בפעם הראשונה להכין בשר.
        חג הכי שמח.
        ממשיכה לעקוב אחרייך….

        • שמח במטבח ב- 31 במרץ 2018 בשעה 7:45

          איך אני שמחה לשמוע שהצליח לך . מכירה היטב את התחושה והחשש ולי אישית כבר קרה שהכנתי מתכון לצלי ולא היו שם את כל הטיפים ויצא יבש וממש ממש התבעסתי, אז הכי משמח לשמוע שיצא לך טוב וטעים.
          חג שמח 🙂

  35. בתיה ב- 29 במרץ 2018 בשעה 21:56

    האם צריך לכסות את הסיר לפני שמכניסים לתנור ?(כשהנתח שלם)

    • שמח במטבח ב- 30 במרץ 2018 בשעה 7:09

      אכן צריך לכסות, אחרת כל הנוזלים יתאדו והצלי יתייבש

  36. טל ב- 2 במאי 2018 בשעה 18:29

    המתכון נראה סוף הדרך! מנסה מחר. האם ניתן להשתמש בסיר חמין- בישול איטי חשמלי?
    זאת אומרת, את הצריבה של הצלי והירקות אעשה בסיר אחד ואז אעביר הכל לסיר החמין ואבשל על LOW. במשך כמה שעות.

    תודה

    • שמח במטבח ב- 3 במאי 2018 בשעה 8:41

      תודה רבה טל
      אין בעיה להשתמש בסיר חמין. המתכון מיועד לבישול איטי. בהצלחה 🙂

    • אורלי ב- 13 בינואר 2022 בשעה 11:23

      היי מתכון פצצה !בכל תבשילי הקדרה שיש בו מתוק אני אוהבת להוסיף קצת פלפל חריף גרוס מה את אומרת יתאים פה?

      • שמח במטבח ב- 13 בינואר 2022 בשעה 11:51

        בטוחה שיתאים למי שאוהב חריף. רק שימי לב לכמויות, שלא יהיה חריף מדי
        אני לצערי לא מסתדרת טוב עם חריף ולכן אני לא מוסיפה.

  37. מרין ב- 10 ביוני 2018 בשעה 19:32

    היי, זה לא הרבה בקבוק יין אדום? אני מפחדת שהצלי יהיה מותק מידי\טעם חזק מידי של יין.
    האםז ה באמת כך? או שהטעם המתקבל אינו חזק כל כך?
    תודה רבה

    • שמח במטבח ב- 11 ביוני 2018 בשעה 9:30

      ממש לא הרבה. אפילו צריך להוסיף נזולים לאחר מכן. ומדובר ביין יבש או חצי יבש ולא ביין מתוק. ולגבי הטעם – אחרי כל כך הרבה שעות של בישול הטעם מתעדן כך שהוא יוצא מושלם ולא חזק מדי.
      אם בכל זאת אתה חושש אפשר להשתמש בחצי בקבוק והשאר מים

  38. עדי ש ב- 13 ביולי 2018 בשעה 8:13

    היי
    זה המון בשבילנו נתח של קילו וחצי.. יש אפשרות להכין ולהקפיא חלק או איזו קומבינה אחרת..?

    • שמח במטבח ב- 16 ביולי 2018 בשעה 19:18

      אין בעיה להכין עם פחות. אבל קחו בחשבון שהבשר מתכווץ בבישול
      וכמובן שאין בעיה להקפיא

  39. שרון פרידנברג ב- 27 באוגוסט 2018 בשעה 7:05

    היי, במה אפשר להשתמש במקום חבושים?

    • שמח במטבח ב- 29 באוגוסט 2018 בשעה 21:38

      אפשר להשתמש בפירות יבשים או פשוט להכין בלי החבושים. הוא יצא נהדר בכל מקרה.

  40. לימור א ב- 2 בספטמבר 2018 בשעה 22:49

    היי,
    אני רוצה להכין את המתכון אבל עם 2 נתחים של 1.5/2 ק"ג כל אחד, באותו סיר.
    אני לא כל כך מצליחה להתאים כמויות , אשמח לעזרתך:)

    • שמח במטבח ב- 5 בספטמבר 2018 בשעה 20:16

      הי לימור
      אני ממליצה לפצל ל 2 סירים כי זו כמות ענקית. אם בכל זאת את רוצה לבשל יחד אז להכין כמות וחצי ולוודא שהבשר יכוסה בנוזלים ואם צריך תוסיפי יין או מים.

  41. יאירה רום ב- 4 בספטמבר 2018 בשעה 21:54

    היי,כמה זמן מראש ניתן להכין את הצלי,האם מתאים למילוי של פטריות עם עשבי טיבול?
    קניתי צלי בקר והקצב הכין לי "כיס"
    תודה מראש?

    • שמח במטבח ב- 5 בספטמבר 2018 בשעה 20:12

      אין בעיה להכין גם 3 ימים מראש ולשמור במקרר. הכי טוב להכין יום מראש. צלי רק משתבח עם ההמתנה

  42. יאירה רום ב- 5 בספטמבר 2018 בשעה 7:21

    בוקר טוב,
    צלי הבקר שקניתי,הוא עם כיס שביקשתי מקצב להכין לי.האם ניתן למלא בפטריות ועשבי טיבול ולהמשיך עם המתכון שלך עם אותם מצרכים?
    וכמה זמן מראש אפשר להכין?

    • שמח במטבח ב- 5 בספטמבר 2018 בשעה 20:11

      האמת שלא ניסיתי למלא אבל בעקרון זה אמור לעבוד באותו האופן. סגירה של הבשר, הכנת הירקות ובישול הנתח ברוטב (או צליה בתנור) במשך כמה שעות טובותץ.
      אשמח לשמוע איך יצא

  43. ציפי צור ב- 7 בנובמבר 2018 בשעה 9:04

    האם ניתן להכין את הבשר מראש ולהקפיא אותו כנתח שלם עד יום האירוח?

    • שמח במטבח ב- 7 בנובמבר 2018 בשעה 21:30

      אין בעיה להכין ולהקפיא. הוא עובר טוב הפשרה. המלצה שלי – אל תקפיאי כנתח שלם כי ההפשרה תהיה איטית מאוד. תחתכי לפרוסות או לקוביות ואז תקפיאי

  44. ניצן ב- 24 בנובמבר 2018 בשעה 13:55

    הבשר שלי יצא יבש… האם יש מצב שבישול ארוך מדיי יגרום לו להיפך- להיות יבש?

    • שמח במטבח ב- 26 בנובמבר 2018 בשעה 8:36

      הי ניצן
      הבשר לא אמור לצאת יבש אם הוא בושל בנוזלים והיה מכוסה בנוזלים במהלך הבישול.
      באיזה נתח השתמשת? נתחים לבישול ארוך (כפי שפרטתי בהרחבה בפוסט) הם נתחים שככל שתבשלי אותם יותר ככה רקמת הקולגן שבהם נמסה וגורמת לבשר להיות רך יותר עד שהוא ממש מתפרק מהעצם.
      אז ההימור שלי הוא שאו שהשתמשת בנתח לא מתאים, או שהבשר לא היה מכוסה בנוזל במהלך הבישול. בפרי לי מה קרה בדיוק ואשמח לחשוב איתך על דרכים שזה לא יקרה בעתיד.

  45. אילנה ב- 15 באפריל 2019 בשעה 12:19

    היי
    אם אני מכינה אסדו , איך התהליך בישול ? אותו הדבר ?

    • שמח במטבח ב- 15 באפריל 2019 בשעה 20:36

      הי אילנה
      מציעה לך להסתכל על הפוסט עם המתכון לאסאדו
      בגדול אפשר להכין כמו צלי הבקר אבל יש בבלוג מתכון שמתייחס ספציפית לאסאדו ונראה לי שיהיה לך יותר שימושי

  46. מיכל ב- 12 בספטמבר 2019 בשעה 11:58

    שלום,
    נראה מתכון מעולה. על איזה להבה את מבשלת?

    • שמח במטבח ב- 14 בספטמבר 2019 בשעה 15:23

      תלוי באיזה שלב
      בשלב ההשחמה להבה גדולה, בשלב ההרתחה להבה גדולה, בשלב הבישול להבה קטנה.

  47. ליאורה נועם ב- 19 בספטמבר 2019 בשעה 13:26

    האם ניתן להכין את המתכון הזה גם בבישול איטי בסיר חשמלי?
    אין לי תנור בבית כרגע אבל יש לי סיר חשמלי לבישול איטי.

    • שמח במטבח ב- 19 בספטמבר 2019 בשעה 18:34

      אפשר בהחלט גם בבישול איטי

  48. גלית ב- 22 בספטמבר 2019 בשעה 14:46

    האם אפשר להכין אותו בסיר לחץ?

  49. בר ב- 23 בספטמבר 2019 בשעה 9:16

    אהלן, המתכון נראה מעולה ! מה לגבי עצמות בקר – זה יכול לעבוד?

    • שמח במטבח ב- 24 בספטמבר 2019 בשעה 19:27

      עצמות בקר הן בהחלט תוספת מבורכת לכל תבשיל קדירה. אם יש לך מקום בסיר אני ממליצה להוסיף

  50. אורנה ורניק ב- 28 בספטמבר 2019 בשעה 17:07

    שלום.
    במידה ואני מעוניינת באפייה בתנור לאחר ההתחלה על הגז, באיזה חום ולכמה שעות? הכוונה היא לא לאפייה כל הלילה אלא למספר השעות?

    • שמח במטבח ב- 28 בספטמבר 2019 בשעה 18:48

      אחרי הרתיחה תעבירי לתנור שמחומם ל 150 מעלות ותני לצלי להתבשל כמה שעות טובות (3-4 שעות, עד שהבשר יהיה רך מאוד)

  51. גיל ב ב- 29 בספטמבר 2019 בשעה 10:00

    הי, המתכון יצא מעולה אבל הבשר התפורר בחיתוך ויצאו פרוסות לא יפות שמו שלך בצילום.. מה לעשות שונה בפעם הבאה? תודה

    • שמח במטבח ב- 4 באוקטובר 2019 בשעה 14:55

      הי גיל
      אם הבשר התפורר בחיתוך זה אחד משניים – או שלא היו מספיק נוזלים סביבו והוא היה קצת יבש או שהוא התבשל כל כך טוב שהוא נהיה רך רך רך (שזה הכי טעים שיש 🙂 )

  52. יצחק ב ב- 19 באוקטובר 2019 בשעה 19:31

    האם המתכון מתאים גם לחזה בקר? (מס' 3) קניתי נתח של 3 קילו ל ל11 איש ואשמח לדעת להתאים כמויות..

    • שמח במטבח ב- 24 באוקטובר 2019 בשעה 18:05

      לא ניסיתי עם חזה בקר. נראה לי שיכול להתאים אבל אני מציעה להתייעץ עם הקצב

  53. הילה ב- 22 בנובמבר 2019 בשעה 11:57

    היי,
    באיזה שלבים הסיר פתוח ומתי צריך לשים מכסה?
    נראה מעולה!

    • שמח במטבח ב- 28 בנובמבר 2019 בשעה 20:23

      הי הילה
      צריך מכסה לשלב שבו מבשלים את כל התבשיל (כלומר אחרי שמוסיפים את כל הרכיבים)

  54. דורית ב- 28 בדצמבר 2019 בשעה 10:27

    רציתי רק להגיד תודה! יצא לי צלי מושלם! אני מכינה צלי בצורות שנות כבר הרבה שנים אבל אף פעם לא חשבתי שאפשר להשאיר אותו לילה שלם בתנור. אחרי לילה בתנור ( בו הנתח הצטמצם כמעט לחצי…) , קירור ופריסה הכנסתי שוב לתנור לשעה ויצא רך, טעים ונהדר! . כל הסועדים התמוגגו.
    תודה לך והמשך חג שמח 🙂

    • שמח במטבח ב- 29 בדצמבר 2019 בשעה 9:35

      איזה כיף לשמוע שככה הצליח לך, במיוחד אם את מדופלמת בהכנת צלי. תודה על התגובה מחממת הלב <3

  55. אילנה ב- 29 בדצמבר 2019 בשעה 16:42

    היי,
    איזה אתר נהדר! שמחה שמצאתי אותו 🙂
    יש אפשרות להשתמש בסיר לחץ בשביל לבשל את הצלי? לפחות חלק מהבישול.
    לצערי אני גרה בשירה שכורה עם כיניים חשמליות וסיר לחץ חוסך לי זמן אחרת לוקח לי כפול זמן לבשל דברים שעל גז לוקחים פחות זמן.

    • שמח במטבח ב- 30 בדצמבר 2019 בשעה 19:58

      לגמרי אפשרי ואפילו יתרום להכנה.
      ותודה על המילים החמות

  56. רבקה ב- 20 בינואר 2020 בשעה 21:40

    היי,

    האם המתכון יוצא מאוד מתוק? אני רוצה להכין קינוח מתוק בסוף הארוחה ומתבלטת אם זה לא יהיה כבר יותר מידי מתוק?

    בנוסף, התבשיל יעבוד טוב עם פירה ארטישוק ירושלמי? או שעדיף פירה רגיל??

    תודה מראש 🙂

    • שמח במטבח ב- 22 בינואר 2020 בשעה 12:30

      הוא לא יוצא מאוד מתוק. בכל זאת תבשיל בשר. אבל יש לו מעט טעם מתקתק בגלל הסילאן. אם את רוצה שיהיה פחות מתוק ותרי על הסילאן. זה יצא נפלא גם בלעדיו.
      לגבי הפירה – יעבוד נפלא עם פירה ארטישוק (וגם עם פירה תפוחי אדמה
      עכשיו עשית לי חשק לפירה לארוחת הצהרים 🙂

  57. מור קופלר ב- 6 באפריל 2020 בשעה 2:48

    היי רציתי לשאול האם ניתן להוסיף חרדל דיזון עם גרגרים במתכון? ובנוסף האם בבישול בסיר עם הירקות כשהוספת את הנתח הוא היה בשקית קוקי? ככה זה נראה בתמונה המצולמת.

    • שמח במטבח ב- 6 באפריל 2020 בשעה 19:42

      הי מור
      את יכולה להוסיף חרדל גרגרים אם את אוהבת. נראה לי שקצת פחות מתאים לצלי (זה הולך מעולה ברוסטביף)
      לבי השאלה השניה -הנתח לא היה בשקית קוקי באף שלב. יכול להיות שבתמונה יש השתקפות מסויימת וזה נראה פחות ברור אבל הנתח ישב ברוטב יחד עם הירקות.

  58. טל רם ב- 6 באפריל 2020 בשעה 18:56

    יש לי כיריים חשמליות וטוסטר אובן קטן, שהאלמנטים בו יותר קרובים מאשר בתנור רגיל. במקרה הזה, מה עדיף לדעתך? לבשל הרבה שעות על הכיריים, או על טמפרטורה שנמוכה מ120, אבל בטוסטר אובן?
    תודה רבה!

    • טל רם ב- 6 באפריל 2020 בשעה 18:58

      וכמובן שאין לי את אופציית הטורבו, למקרה שזה קריטי.

    • שמח במטבח ב- 6 באפריל 2020 בשעה 19:28

      מציעה לך לבשל על הכיריים במצב הזה. זה לא מתכון שמתאים לטוסטר אובן קטן לדעתי. גם מבחינת גודל התבנית וגם מבחינת ויסות החום.

  59. טל רם ב- 6 באפריל 2020 בשעה 21:47

    תודה רבה.

  60. דניאל ב- 7 באפריל 2020 בשעה 16:08

    היי, קודם כל תודה על המתכון המפורט. נראה נפלא! אני מתכננת להכין את הצלי הערב ויש ל ישאלה קטנה-האם אני יכולה להשתמש בתבנית שטוחה ולא סיר, תבנית שמכינים איתה עוף או שזה פחות מתאים. החלופה שלי היא סיר שהוא יחסית קטן ואני חוששת שלא יהיה מקום

    • שמח במטבח ב- 8 באפריל 2020 בשעה 12:53

      הי דניאל, את יכולה להשתמש בתבנית שטוחה. ואז אני מציעה שמראש תחתכי את הבשר לקוביות ותבשלי/תאפי אותן בתבנית הזו כך שהבשר יהיה מכוסה ברובו בנוזלים

  61. מיכל ב- 7 באפריל 2020 בשעה 23:48

    היי,
    מתכון מעולה, תודה.
    שאלה לגבי חלק החימום וההגשה: לאחר צלייה בתנור וקירור במקרר, אני פורסת לפרוסות ומחזירה לתנור לחימום ואולי לריכוך נוסף…מה עושים אם לא נשארו הרבה נוזלים- האם הנתח יתייבש?
    ומה ניתן לעשות? האם לאלתר מרינדה נוספת?

    תודה

    • שמח במטבח ב- 8 באפריל 2020 בשעה 12:57

      הי מיכל
      אם לא נשארו הרבה נוזלים תוסיפי נוזלים למה שנשאר, ערבבי ואז תחזירי מעל את הבשר. החימום הנוסף הוא בעיקר לחימום ופחות לריכוך (הריכוך מתבצע בשלב הראשון של הבישול כשהצלי מתבשל שעות)

  62. אור כוהנא ב- 10 ביולי 2020 בשעה 11:16

    היי, השתמשתי בבשר שחתוך לקוביות. האם יש להוריד את המכסה חצי שעה לפני סוף הבישול על מנת להסמיך רוטב ולחרוך את הבשר?

    • שמח במטבח ב- 12 ביולי 2020 בשעה 17:36

      הי אור. אני ממליצה לא להוריד את המכסה אלא לתת לצלי להתבשל בבשר שלו. אם את רוצה להסמיך את הרוטב אז אחרי ההכנה תעבירי את הנוזלים לסיר נפרד או קלחת ותבשלי עוד קצת (את יכולה גם להוסיף מעט תערובת של קורנפלור ומים שיסמיכו את הרוטב מהר יותר.
      מקווה שעזרתי

  63. דני ליברמן ב- 15 ביולי 2020 בשעה 18:54

    שלום ותודה מראש של התשובה,
    קניתי נתח אסאדו הוא מלא שומן לבן (נתחים גדולים של שומן), האם אני משאיר את השומן? האם אני צורב אותו לפני עם שאר נתחי הבשר? האם אחכ אני משאיר אותו לרוטב? האם אני חותח את השומן מבשל ברוטב ואזז מפריד לפני הגשה?

    • שמח במטבח ב- 16 ביולי 2020 בשעה 16:12

      הי דני
      אן נתח האסאדו מלא בשומן. אני משתדלת לבחור אצל הקצב נתחים שבהם כמות הבשר היא יותר מחצי מכמות השומן כי אחרת זה מבעס.
      אני לא מורידה את השומן אלא מבשלת אותו כפי שהוא, כמו שכתבתי במתכון. השומן נמס במהלך הבישול ואתה נשאר עם חתיכות הבשר.

  64. רון גורדון ב- 15 ביולי 2020 בשעה 19:13

    שלום רב,
    האם אחרי שמשרים את הבשר במשרה לילה שלם ניתן לצרוב אותו לפני הבישול הארוך? או שזה מייתר את הצריבה והסגירה של הבשר?

    • שמח במטבח ב- 16 ביולי 2020 בשעה 16:11

      ההשריה לא מבטלת את הצריבה , כל דבר עושה משהו אחר לבשר. ההשריה מעשירה את הטעמים שלו והצריבה יוצרת קירמול שצורב את הבשר ואוטם את המיצים שלו מלברוח בזמן הבישול.

  65. פנינה ב- 3 באוגוסט 2020 בשעה 9:02

    האם אפשר את כל התהליך לעשות על הגז במקום בתנור????

    • שמח במטבח ב- 5 באוגוסט 2020 בשעה 8:20

      בוודאי. זה גם כתוב במתכון 🙂

  66. אורית ב- 27 באוגוסט 2020 בשעה 21:21

    שאלה: איך קוראים לנתח הבשר באנגלית? תודה!

  67. שירה נתיב ב- 12 בספטמבר 2020 בשעה 13:44

    היי רות, החלטתי להכין את המתכון הזה לערב החג ואני די מתרגשת! שאלתי היא, האם אחרי שעות לבישול לירקות נשאר בכלל טעם או מרקם נעים לאכילה? ומה עולה בגורלם של החבושים, הם לא מתפוררים אל הרוטב?

    • שמח במטבח ב- 13 בספטמבר 2020 בשעה 8:53

      הי שירה, איזה כיף לראות אותך פה 🙂
      לגבי הירקות בצלי – יש קצת טעם אבל הם בהחלט עשו את שלהם. אם את רוצה שיהיו ירקות עם יותר טעם בצלי תוסיפי ירקות חדשים שעה לפני סיום הבישול.
      לגבי החבושים -הם דווקא משתבחים עם הבישול כי חבוש הוא פרי מאוד מאוד קשה ויבש ולוקח לו שעות עד שהוא הופך למשהו טעים.
      שתהיה לך ולכל משפחתך הנפלאה שנה טובה.
      ד"ש חמה ממני

      • שירה נתיב ב- 14 בספטמבר 2020 בשעה 11:02

        כן… מתוקים זה לא התחום שלי (עדיין…), לכן את פחות רואה אותי פה (-:
        יופי, תודה ממש על התשובה ועל הטיפ. אספר לך אחר כך איך יצא.
        הד"ש ימסר, כמובן בתוספת הסבר מאיפה המתכון לצלי (-:

        בינתיים חג שמח ושנה טובה ומתוקה!

        • שמח במטבח ב- 14 בספטמבר 2020 בשעה 13:55

          תודה שירה 🙂

          • שירה נתיב ב- 19 בספטמבר 2020 בשעה 16:12

            רק מעדכנת שהצלי יצא מושלם וחוסל! הגדלתי את כמות החבושים והוספתי שזיפים מיובשים (ובהתאם הפחתתי בכמות הסילאן). עשיתי כנתח שלם ועקבתי אחרי ההוראות (בישלתי 6 שעות). יצא חגיגי ומשובח!
            כולם זכרו אותך וביקשו למסור לך ד"ש ושנה טובה (:



  68. עמוס ג ב- 13 בנובמבר 2020 בשעה 9:32

    היי תודה רבה על המתכון הנפלא !
    שאלה,
    אם אני מבשל את הצלי אבל אין לי זמן לצנן אותו ולפרוס ואז להחזיר.. אפשרי פשוט לפרוס בזמן ההגשה ?
    תודה רבה רבה

    • שמח במטבח ב- 20 בנובמבר 2020 בשעה 9:42

      הי עמוס
      אפשר לפרוס בזמן ההגשה ואפשר גם מראש לחתוך לקוביות ולבשל כקוביות בשר ואז כל אחד לוקח לעצמו. זה מה שאני עושה ברוב המקרים שאני מכינה צלי

  69. רן ב- 16 בדצמבר 2020 בשעה 8:33

    אם אביא לרתיחה ואשים על פלטת שבת משישי בערב עד שבת בצהריים הבשר לא ייצא קשה או הירקות מבושלים יתר על המידה? פעם אחרונה (בהכנת חמין) מדדתי חום עם מודד חום לבשר בין הסיר לפלטה והחום היה 250 מעלות קבוע, לא ניתן לכוון.

    • שמח במטבח ב- 16 בדצמבר 2020 בשעה 19:30

      הי רן
      אפשר להכין בדרך שתארת, אבל נראה לי ש 250 מעלות קבוע זה המון. פלאה לא אמורה לחמם בחום נמוך של כ 120 מעלות?

      • רן ב- 18 בדצמבר 2020 בשעה 21:28

        כן גם ההיגיון שלי אומר 120 מעלות אבל אצלי זה 250, אולי כי זו פלטה קטנה לסיר יחיד, שאלתי בשירות ואין להם מושג לגבי רמת החום. בכל אופן הכנתי עכשיו לפי המתכון ושמתי בתנור עד למחר על 120 מעלות

  70. עדי לוי ב- 21 בנובמבר 2021 בשעה 11:16

    הכנתי בחמישי בערב (אחרי העבודה) – נתתי לסיר שעתיים להתבשל על הגז, ולאחר מכן פשוט השארתי אותו שם. היה מאוחר, ולא יכולתי כבר להכניס למקרר.

    רציתי שהכל יהיה טרי וחם כשהבת שלי מגיעה אז בערך בשעה 15:00 בשישי הכנסנו לתנור, על 120 מעלות
    הריחות שעלו מהסיר ביומיים האלה היו קשים מנשוא – כל הזמן היינו רעבים!

    מזמן לא אכלתי קדירה כזו עשירה.

    בשבת בצהריים נשארו מהסיר רק הירקות המבושלים. אשתי והבת נהנו מהאחרוה – והבת שלי – בת 10 דיי קשה עם אוכל (אכלה גם את ירקות השורש) אז שאפו!
    והשום השלם – גאוני! מרחתי אותו על חלה טרייה פשוט יאמי!

    • שמח במטבח ב- 21 בנובמבר 2021 בשעה 18:45

      עדי, ממש כיף לשמוע את זה. והכי כיף שבת ה 10 שלך אהבה. גם הילדים שלי, שלא אוכלים כלום, התחילו לחבב את הקדירות הללו. נראה לי שהריח שמתפשט בבית עושה להם את זה 🙂

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *