עוגת היער השחור

חודש דצמבר אצלנו הוא חודש של חגיגות בבית משפחת אופק – היום אנו חוגגים יום הולדת לבעלי ובעוד שבועיים נחגוג יום הולדת לגוזל הבכור – שני אירועים שנחגגים בכמה וכמה הזדמנויות. ובין לבין ישנן גם שלל חגיגות חנוכה. התוצאה היא חודש עם המון עוגות שמחות וחגיגיות.

את הסיפתח לעונת החגיגות אנחנו עושים השנה עם יום ההולדת של בעלי. והעוגה הראשונה שהכנתי לכבודו היא עוגת היער השחור. חגיגה של שוקולד, קצפת ודובדבני אמרנה 🙂

עוגת היער השחור

לעוגה הזו יש הסטוריה ארוכה ושלל גירסאות, החל מגירסת "קפולסקי" סטייל עם המון קצפת ודובדבנים (בשנות ה-80 זה היה לצערי עם הורודים המסוכרים הללו, תודה לאל שהיום יש דובדבנים יותר שווים) ועד לגירסאות מודרניות בשלל שינויים. אני בחרתי באמצע – גירסה מודרנית שבה רואים את השכבות של המילוי ועם דובדבני אמרנה שאני מאוד אוהבת.

עוגת היער השחור מבט על

החומרים:

לעוגת השוקולד:
200 גר' חמאה
125 מ"ל חלב
240 גר' (כוס ו-2/3) קמח
כפית וחצי סודה לשתיה
70 גר' (2/3 כוס) אבקת קקאו (רצוי קקאו איכותי – הולנדי או בלגי)
200 גר' (כוס וחצי) סוכר
קורט מלח
2 ביצים
מיכל שמנת חמוצה
125 מ"ל (חצי כוס) קפה חם (קפה נוזלי, לא אבקת קפה..)

לקרם מסקרפונה:
1 חב' (250 גר') גבינת מסקרפונה בטמפרטורת החדר
500 מ"ל שמנת מתוקה
כפית תמצית וניל
3 כפות גדושות אבקת סוכר

לקישוט ולהרכבה:
דובדבני אמרנה בסירופ
קישוטי שוקולד
שוקולד גרוס במעבד מזון/פומפיה/קולפן

עוגת יומולדת היער השחור

ההכנה:

עוגת השוקולד

את העוגה הזו אפשר להכין בקערה ובלי מיקסר בקלי קלות. היא מבוססת על שיטת ערבוב היבשים והוספת הרטובים אליהם ויוצאת לחה ושוקולדית מאוד.
לפני ההכנה מחממים את התנור ל 180 מעלות ומכינים 2 או 3 תבניות בגודל 22 סנטימטר (בהמשך ארחיב על נושא התבניות)
בשלב הראשון ממיסים במיקרו החמאה והחלב עד שהם נמסים יחד ומנחים בצד שיצטננו מעט.

בינתים מניחים בקערה את כל החומרים היבשים (קמח, סוכר, קקאו, אבקת סודה לשתיה, מלח) ועם כף מערבבים מעט עד שהכל נצבע בצבעי הקקאו ואין גושים בתערובת

כאן המקום להדגיש שמאחר והעוגה איננה כוללת שוקולד חשוב להשתמש בקקאו איכותי ולא באבקת הקקאו הרגילה שקונים בסופר, שמכילה פחות אחוזי שומן ושהטעם שלה פחות מוצלח. הקקאו פה יעשה את כל ההבדל בטעמים ושווה להשקיע. אני הכנתי עם אבקת הקקאו של קוקו ברי (הפעם קקאו בלגי ולא הולנדי כפי שכתוב לי על הצנצנת) – ובגלל שאני אופה הרבה אני קונה אותה בשקית של קילו, שמה חלק בצנצנת ושומרת במזווה את השאר.

וחזרה לעוגה שלנו – יוצרים גומה בתוך תערובת ה"יבשים" ומוסיפים אליה את כל שאר החומרים חוץ מהקפה (ביצים, תמצית וניל, שמנת חמוצה, ותערובת החלב והחמאה המומסת).
מערבבים את הכל עד שהתערובת מתחילה להתאחד ואז מוסיפים את הקפה החם. לא להוסיף לפני כי ברגע שמוסיפים קפה הסודה לשתיה מתחילה לפעול, ואני מעדיפה שתופעל כמה שיותר בסמוך להכנסת העוגה לתנור.
לגבי הקפה – אני השתמשתי באספרסו (קפה בטעם וניל של נספרסו, שאני אוהבת לשלב בעוגות) אבל כמובן שאפשר להשתמש בכל קפה שאתם אוהבים, כולל כמובן נס קפה שממיסים במים (נניח כפית וחצי בחצי כוס מים). ואם לא בא לכם קפה בעוגה אפשר גם להכין עם מים.
אפשר לעשות את זה עם כף, מרית או פשוט במיקסר – באמת מה שנוח לכם. הפעם לא חייבים מיקסר, אני פשוט התעצלתי לערבב ידנית 🙂

מערבבים עוד טיפה עד שהתערובת אחידה ומפסיקים. התערובת תהיה די נוזלית אבל לא נוזלת לגמרי וזה בסדר. זה מה שיבטיח שתצא עסיסית.

ועכשיו – לתבניות!
וכמה מילות הסבר – כיוון שרציתי עוגה ב 3 שכבות וכיוון שאני גרועה (אבל ממש גרועה) בלחתוך עוגות ליותר משתי שכבות, העדפתי לאפות את העוגה בכמה תבניות. אבל מה, אין לי בבית 3 תבניות באותו גודל, אז אפיתי בתבנית 22 וברינג 22. שליש מהתערובת יצקתי לתבנית ואת שני השלישים הנותרים יצקתי לרינג שאותו ריפדתי בנייד אפיה שהונח מעל נייר כסף ופשוט הידקתי טוב טוב מסביב לתבנית ואפילו קשרתי בחוט. הכוונה היא שאת העוגה הגבוהה יותר אחתוך לשתי שכבות (תודו שהשיטה הזו יותר קלה מלחלק ל- 3 שכבות שוות).
למרות כל זאת התערובת ברחה מעל וציפתה את הרינג מבחוץ (וזה בסדר) אני עדיין מנסה למצוא שיטה שעובדת שבה תערובות רטובות מאוד לא ינזלו מהרינג כלפי חלקו החיצוני וכשאדע אשתף אתכם בכיף.

את העוגות מכניסים ישר לתנור שחומם מראש ל 180 מעלות.
את העוגה הקטנה אפיתי במשך כ- 20 דקות ואת הגדולה יותר אפיתי 25 דקות. העוגות מוכנות כשקיסם שמוכנס לתוכן יוצא יבש. אם אם חוששים אפשר להשאיר אותן בתנור הכבוי ואז הן בטוח יתמצקו (ממילא נרטיב אותן אחר כך בסירופ דובדבנים).

כשהעוגות מוכנות נותנים להן להצטנן טוב טוב לפני שממלאים אותן. אני אפילו העברתי למקרר וזה הקל עלי לחתוך את העוגה הגדולה יותר ל- 2.

ולשלב המילוי, ההרכבה והקישוט

דבר ראשון – מכינים את הקרם שאיתו נמלא את העוגה. אני בחרתי להכין קרם שמשלב שמנת ומסקרפונה שנותנת לו יציבות. לחגיגה הזו הוספתי גם אבקת סוכר שחשובה כאן לא רק למתיקות אלא להוספת יציבות נוספת לקרם (באבקת סוכר יש מעט קורנפלור שמסמיך את הקרם). זה חשוב כי הקרם הזה אמור להיות גם בשכבות של העוגה ולא היינו רוצים שיקרוס לגמרי כי הקרם רך מדי.

הכנת הקרם פשוטה מאוד – פשוט שמים במיקסר את השמנת, המסקרפונה (כשהיא בטמפרטורת החדר ולא קרה מהמקרר וודאו לפני שאתם מוסיפים אותה שהיא בסדר ולא חמוצה כי זו גבינה מאוד עדינה שלצערי מתקלקלת בקלות), אבקת הסוכר ותמצית הוניל ומקציפים טוב טוב עד שהקרם סמיך ורואים את סימני המקצף עליו.
את הקרם מעבירים לשק זילוף שבו צנטר משונן (כזה שנראה כמו כוכב מלמעלה) ומכניסים למקרר שיתייצב עוד קצת. זה יעזור לנו לזלף אותו יפה. בגלל שזו כמות גדול יש מצב שישאר לכם קרם בקערה ופשוט תשמרו אותו במקרר. מבטיחה לכם שהוא ישמש אתכם לעוגה.

הרכיב הבא בהרכבה הוא דובדבני האמרנה – הדובדבנים האלה זה משהו מדהים – הם מגיעים בסירופ שאני יכולה לשתות כמו שהוא מרוב שהוא טעים ויש להם צבע יפייפה וטעם נפלא. אפשר למצוא אותם בצנצנות של חברת fabri שגם מוכרת את הסירופ המדהים שלהם בנפרד (נסו אותו עם שמנת חמוצה ותתמכרו..)

ואפשר לקנות בפחיות שימורים בחנויות המתמחות (את זו קניתי אצל מר קייק) או לפי משקל בחנויות התבלינים. הפחית כמובן מכילה כמות גדולה שאותה העברתי לצנצנת לאחר שסיימתי להכין את העוגה.

וחזרה לעוגה.. השכבות שלנו מוכנות, הקרם התקרר ויש לנו דובדבנים, אז כל שנותר זה לזלף ולקשט 🙂

מניחים את השכבה התחתונה על הצלחת שעליה נרצה להגיש את העוגה ויוצקים עליה מעט מהסירופ של הדובדבנים, שייספג בעוגה ויתן לה טעם טוב. במקור, אגב משתמשים בליקר דובדבנים (קורס או שרי) לצורך הרטבת העוגה. אני מעדיפה את הסירופ המדהים של הדובדבנים.

מזלפים בשולי העוגה פרחים של קרם, ובחלק הפנימי מזלפים שבלול (אפשר גם למרוח עם כף, סתם יותר נוח בעיני לזלף כי ממילא מילאנו שק זילוף). בשוליים מקשטים גם בדובדבנים (אני שמתי דובדבן בין כל 2 פרחים).
אם בא לכם, אפשר להוסיף עוד כמה דובדבנים גם לחלק הפנימי של העוגה, שתהיה הפתעה למי שיקבל פרוסה מהעוגה.

וככה ממשיכים עם השכבה השניה – מרטיבים בסירופ, מזלפים פרחים בשוליים וממלאים את המרכז, ומקשטים בדובדבנים בשוליים ובפנים.
בשכבה השלישית קישטתי טיפה אחרת – אחרי שהרטבתי אותה בסירופ מרחתי אליה שכבה נדיבה של קרם ויישרתי אותו, ואז זילפתי פרחים קצת יותר גדולים בתנועת ספירלה בשוליים.

את מרכז העוגה קישטתי בשוקולד שטחנתי קצת במעבד מזון לפרורים (אפשר גם לגרד בפומפיה או לגרד עם קולפן לתלתלים).

ולפינאלה קישטתי בדובדבנים ובקישוטי שוקולד מוכנים של קוקו בארי שקניתי אצל מר קייק ועשו לי חיים קלים (מי שיודע לצייר יפה יכול להמיס שוקולד ולהכין קישוטים כאלה בעצמו, אבל לי ברור שאם הייתי מנסה היו יוצאים לי לבבות מה זה עקומים, שהחלטתי שעדיף להשתמש בקישוט מוכן ויפה).

עוגת היער השחור אורך

ולסיומת היפה זילפתי מעט מהסירופ של הדובדבנים על כל דובדבן ועל שולי העוגה, שינזלו קצת מסביב.

והרי התוצאה!!

ילד היומולדת שמח מאוד לקבל עוגה כזו, ובעת כתיבת הפוסט הוא מדווח לי שחבריו לעבודה חיסלו אותה לפני שהספיק לצלם לי פרוסה ממנה. אני בעיקר שמחה שהוא אהב 🙂

יומולדת שמח דני <3 מאחלת לך, ולנו, שנחגוג עוד ימי הולדת רבים ושרק יהיו לנו סיבות לשמוח ולחגוג

עוגת היער השחור עם סירופ דובדבני אמרנה

אם אהבתם את הפוסט אל תשכחו להרשם לניוזלטר ולקבל מייל בכל פעם שמתפרסם מתכון חדש בבלוג – ההרשמה בבשורה הלבנה שבצד ימין או בחלק התחתון של האתר (רק מכניסים מייל).
אתם מוזמנים בשמחה לבקר אותי בדף הפייסבוק של שמח במטבח ולספר לי על העוגיות והמאפים שלכם.
וגם באינסטגרם – שם אני משתפת בכל מיני דברים שקורים במטבח שלי, לפעמים לפני שהם מתפרסמים בדף

 

 

‏18 תגובות

  1. מעריצה שלך!!!! ב- 16 בדצמבר 2016 בשעה 1:24

    יוווו
    ניראה מושלם ומגרה!!!!!!
    ניראה לי אני אכין את ליומולדת שלי…………

  2. גילת ב- 4 במאי 2017 בשעה 8:36

    שלום רות, תודה רבה על המתכון וההסברים המפורטים. אם אני כן רוצה לנסות לחתוך עוגה ל 3, מה צריכות להיות הכמויות? הוראות האפייה? תבנית, חום, זמן… תודה רבה

    • שמח במטבח ב- 4 במאי 2017 בשעה 9:04

      הי גילת
      את כמובן יכולה להכין את העוגה בתבנית אחת ולפרוס אותה ל 3 כשהיא מתקררת. פשוט לי אישית ממש קשה לפרוס עוגה ל 3 (זה אף פעם לא יוצא לי סימטרי) ולכן הלכתי על הפתרון של 2 עוגות.
      מבחינת תבנית זו אותה תבנית וגם החום אותו חום, רק זמן האפיה אולי יתארך בשל העובי של העוגה ואת זה תוכלי לבדוק לפי העין ולפי טבילה של קיסם במרכז העוגה ובדיקה אם הוא חצי יבש (אם הוא לגמרי רטוב זה כמובן עוד לא מוכן)

  3. מאיה ב- 10 במאי 2018 בשעה 18:02

    הי רות,
    האם אפשר להפחית מעט מכמות הסוכר מבלי לפגוע במרקם העוגה? ואם כן מה מומלץ?
    תודה מראש.

    • שמח במטבח ב- 12 במאי 2018 בשעה 15:32

      הי מאיה
      יתכן ואפשר להפחית מעט מהסוכר בעוגה. לא מומלץ להפחית מהקרם כי יש בו ממש מינימום סוכר שתפקדו לייצב את הקרם

  4. חוסני נסראלדין ב- 16 במאי 2018 בשעה 19:14

    רות ערב טוב , ניתן לדעתך לצפות את העוגה עם בצק סוכר ??

    • שמח במטבח ב- 17 במאי 2018 בשעה 11:58

      עקרונית אפשר, ואז כמובן מוותרים על הציפוי של הקצפת. אבל לטעמי כשהעוגה מצופה בבצק סוכר היא כבר לא עוגת היער השחור אלא עוגת שוקולד עם קרם

  5. אילי ב- 3 בינואר 2019 בשעה 19:09

    רות שלום,
    העוגה נראית מדהימה.
    אני רוצה להכין את העוגה ליום הולדת של ההורים. אכלנו ביער השחור בגרמניה והייתי מאוד רוצה להתקרב לטעם.
    הסירופ להרטיב את העוגה, את מתכוונת לסירופ שמגיע עם הדובדנים בקופסת השימורים או לסירופ של פברי? איפה אפשר להשיג את פברי?
    במידה ואני רוצה להוסיף אלכוהול, איזה ממולץ? והאם ניתן להוסיף יחד עם הסירופ או לוותר על הסירופ?
    בנוסף אם אני רוצה לצפות את כל העוגה בקצפת . מה הכמויות?
    תודה רבה !

    • שמח במטבח ב- 6 בינואר 2019 בשעה 15:21

      הי אילי
      אני השתמשתי בסירופ שמגיע עם הדובדבנים הוא מאוד מאוד טעים. אפשר גם להשתמש בזה של פברי אם יש לך בבית הוא נהדר.
      לגבי אלכוהול – כמובן שקירש זה האלכוהול הקלאסי כיוון שהוא ליקר דובדבנים. אם אין הייתי משתמשת ברום או וויסקי שאוהבים.
      את יכולה להוסיף יחד עם הסירופ ואת יכולה להשתמש רק באלכוהול – זה עניין של העדפה אישית
      ולגבי הקצפת – יש קרם בעוגה פשוט תכיני כמות קצת יותר גדולה ואז יהיה לך מספיק קראם כדי לצפות אותה.

  6. חמוטל ב- 13 במרץ 2019 בשעה 15:32

    הי. אני רוצה לעשות את העוגה עם תותים. האם מתאים? ומה עושים במקום הסירופ של הדובדבנים? סירופ תותים? תודה רבה

    • שמח במטבח ב- 14 במרץ 2019 בשעה 20:04

      הי חמוטל
      עניתי לך כבר בפייסבוק אז אענה בקצרה שאין בעיה להכין עם תותים ומבחינת סירופ – את יכולה סירופ דובדבנים, סירופ תותים או סירופ אחר של פירות יער

  7. אנה דנקמן ב- 25 בפברואר 2020 בשעה 14:25

    הכנתי,יצא מעולה! טעים בטירוף!מתכון מוצלח,תודה רבה!

  8. Mac ב- 9 ביולי 2020 בשעה 19:46

    היי רות..
    העוגה נראית נפלא!
    בנוגע למסת העוגות– אני לא יכולה לאפות בתנור שלי 2 עוגות במקביל.. האם אפשרי להשאיר חלק מהמסה "בהמתנה" או עדיף בקירור?
    בנוגע לקפה שמוסיפים לעוגה בזמן ההכנה– האם המים צריכים להיות חמים או פושרים?
    תודות(:

    • Mac ב- 12 ביולי 2020 בשעה 11:44

      היי  רות..
      העוגה נראית נפלא!
      בנוגע למסת העוגות– אני לא יכולה לאפות בתנור שלי 2 עוגות במקביל.. האם אפשרי להשאיר חלק מהמסה "בהמתנה" או עדיף בקירור?
      בנוגע לקפה שמוסיפים לעוגה בזמן ההכנה– האם המים צריכים להיות חמים או פושרים?
      תודות(:

      • שמח במטבח ב- 12 ביולי 2020 בשעה 17:32

        הי לך,
        לגבי העוגות.. את יכולה להכין עוגה אחת ולחצות את העוגה לאחר שהיא התקררה. אם אין ברירה את יכולה לאפות אחת ולאחר מכן את השניה. רק שאז אני מציעה להוסיף עוד טיפה סודה לשתיה לתערובת ש"חיכתה" לפני שאת מכניסה לתנור כי הסודה מתחילה להגיב כשהיא באה במגע עם המים החמים.
        לגבי הקפה – אפשר מים חמים ואפשר מים פושרים. מה שנוח לך

        • Mac ב- 13 ביולי 2020 בשעה 12:15

          העוגה יצאה מעולה!!
          בגלל התגובה המאוחרת חציתי אותה עם ידיי העקומות..
          המרקם שלה מעולה!! דבר חשוב בעיניי כחשיבות הנראות שלה.

          תודה לך רות(:

          • שמח במטבח ב- 13 ביולי 2020 בשעה 12:19

            תודה רבה
            ואני יכולה להרגיע אותך, שגם אני לא כזו טובה בלחצות עוגות 🙂



השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *