בראוניז פארק היורה

מחר נחגוג יום הולדת לגוזל הבכור שלי, וליתר דיוק נתחיל בקרנבל היומולדת, שיכלול חגיגות בכל הזדמנות אפשרית – עם המשפחה, בבית הספר, במסיבה שנערוך לו יחד עם חבר מהכיתה, בצהרון, בחוג ובקיצור.. קרנבל.
וכמובן שלכל מסיבה נדרשת עוגה אחרת. שזו הזדמנות בשבילי לחגוג על רעיונות ומתכונים חדשים, אבל כאלה שהגוזלים יאהבו ויתגאו בהן בפני חבריהם.

וכאילו בהזמנה משמיים, מצאתי השבוע בסופר עוגיות מדליקות בצורות שונות של דינוזאורים והיה ברור לי שהן ישתלבו באופן מושלם באחת העוגות.

DSC_3333

אז החלטתי להכין בראוניז נימוחים ושוקולדיים בתבנית גדולה, כזו שתספיק לכל החברים שאיתם נחגוג. ולקשט אותם בדינוזאורים ובעצמות שהכנתי משוקולד לבן. עשיתי טסט קטן על הגוזלים והאחיינים (שקצת יותר גדולים מהגוזלים) והתוצאה היתה להיט של ממש. כל הילדים מיהרו לתפוס תור לחתיכה הראשונה ונוצרו ויכוחים קלים על מי יקח חתיכה עם הראש של דינוזאור, ומי יקח חתיכה עם עצמות. מזל שהכנתי אקסטרא עצמות ועוגיות, כי ככה כולם קיבלו מהכל והיו מאוד מרוצים.

בראוניז-דינוזאור

החומרים (לתבנית מלבנית גדולה בגודל כ- 35 X25 ס"מ):
לבראוניז:
300  גר' שוקולד
200 גר' חמאה
1/2  כוס (100 גר') סוכר
5  ביצים גדולות  בטמפרטורת החדר
1 ו- 1/2 כוסות קמח
1/4  כוס קקאו (מומלץ קקאו הולנדי(
קורט מלח
כפית תמצית וניל

לציפוי שוקולד:
100  גר' שוקולד
1/2  כוס (120 מ"ל) שמנת מתוקה

לקישוט:
50  גר' שוקולד לבן
1/2 כפית שמן
עוגיות דינוזאור

DSC_3312

ההכנה:

מחממים את התנור ל- 180 מעלות בטורבו.

בקערה גדולה מניחים שוקולד וחמאה, כשהם חתוכים לקוביות וממיסים אותם במיקרו. מתחילים בחימום של דקה, מערבבים, מחזירים למיקרו לחצי דקה נוספת, מערבבים ובמידת הצורך ממשיכים לחמם כאשר כל חצי דקה בודקים את התערובת ומערבבים אותה (השוקולד נמס גם מהחום של החמאה ושל הקערה ולכן לא צריך להמיס אותו עד הסוף במיקרו).

DSC_3106

מוסיפים לקערה את הסוכר ומערבבים. מוסיפים את תמצית הוניל, המלח ואת הביצים, אחת אחת, ומערבבים לאחר כל הוספה. מוסיפים אבקת הקקאו ומערבבים ולבסוף מוסיפים את הקמח ומערבבים בתנועת קיפול עד שכל הקמח נספג בתערובת. חשוב לא לערבב את הקמח יתר על המידה כדי שהתערובת תהיה אוורירית.

batter

מרפדים את התבנית בנייר אפיה (חשוב מאוד כדי שאפשר יהיה לשחרר את הבראוניז מהתבנית לאחר האפיה) ומומלץ גם לשמן מעט בספריי שמן.
הטריק שלי לריפוד התבנית בנייר אפיה כך שכל התבנית תכוסה באופן אחיד, הוא להניח את הנייר מתחת לתבנית ולגזור פסים אנכיים בכל צד של התבנית (ראו דוגמה בשרטוט), כך שכאשר מניחים את הנייר בתבנית פשוט מקפלים את הקצוות שבשוליים כלפי פנימה (מאחורי אחד החלקים) ונוצרת צורה מלבנית שמכסה את התבנית ואת השוליים בלי להשאיר חלקים ש"יתקמטו" מתחת לבראוניז..

נייר-אפיה

יוצקים את הבלילה לתבנית המרופדת ומכניסים לתנור לאפיה של כ- 20 דקות עד שהחלק העליון נראה יבש, אבל לא לגמרי.
מאחר וכל תנור מתנהג אחרת אני ממליצה לבדוק כבר אחרי 15 ד' מה מצב הבראוניז וזאת כדי לא להגיע למצב של אפיית יתר. אם אתם חושדים שהם מוכנים בצדדים והאמצע צריך עוד קצת אפיה אפשר גם לכבות את התנור ולתת לבראוניז לנוח בתנור החם לעוד כמה דקות. אבל תשגיחו. ברגע שהבראוניז יתייבשו הם יהפכו מבראוניז לחים ועסיסיים לעוגה נמוכה (טובה, טעימה ושוקולדית אבל עדיין עוגה..).

DSC_3152

לאחר האפיה נותנים לבראוניז להצטנן מעט ובינתים מכינים את הציפוי – פשוט ממיסים את השוקולד והשמנת המתוקה במיקרו (באותה שיטה שבה המסנו את השוקולד והחמאה – חימום לדקה, ערבוב ואז חימומים של חצי דקה כל פעם עם ערבוב בין כל חימום). כשמתקבלת תערובת חלקה ואחידה יוצקים אותה על הבראוניז.

DSC_3153

בעזרת לקקן או פלטה מיישרים שכבה דקה של ציפוי מעל הבראוניז, כך שכל התבנית תכוסה באופן אחיד.

DSC_3155

ועכשיו – מתחילים לקשט. ראשית מסדרים מעל הבראוניז המצופים את עוגיות הדינוזאור. אני ממליצה לעשות זאת כשהציפוי עדיין קצת חמים, שאז העוגיות נצמדות אליו יותר טוב. פשוט מסדרים את הדינוזאורים על התבנית לפי ראות עינינו, עם מרחקים בין אחד לשני (זוכרים שנשלב שם גם "עצמות"?).

DSC_3158

מעבירים את הבראוניז למקרר או למקפיא כדי לאפשר להם ולציפוי להתייצב (וככה יהיה יותר נוח לשנע אותם למשטח ההגשה וגם לחתוך אותם) ובינתים מכינים את קישוט העצמות.

בקערה קטנה ממיסים שוקולד לבן עם חצי כפית שמן – השמן יתן לשוקולד מרקם קצת יותר יציב וגם ברק. שוקולד לבן הוא מאוד רגיש לחימום וחימום יתר ישר יהפוך אותו לגבשושי, ולכן כאן חשוב על אחת כמה וכמה לחמם בכל פעם לפרק זמן קצר ולערבב וכשרואים שכמעט כל השוקולד נמס מפסיקים לחמם ופשוט מערבבים עד שהתערובת חלקה.
מעבירים את השוקולד המומס לשקית זילוף קטנה (או לשקית ניילון כמו של סנדוויצים) ונותנים לו להתייצב מעט.
הטריק שלי כאן הוא להלביש את השקית מעל כוס גדולה יותר ואז קל יותר לשפוך את השוקולד לשקית.

DSC_3134

עכשיו, שהשוקולד קצת יותר יציב מגיע החלק הכייפי של ציור העצמות. מניחים חתיכת נייר אפיה על גבי תבנית קטנה או צלחת ופשוט מציירים. מתחילים בקו ולאחר מכן מזלפים שתי נקודות בכל צד של הקו (כאילו עושים לב). גם אני, שהזילופים ממני והלאה, הצלחתי לעשות את זה. פשוט עובדים לאט ועם שוקולד שלא נמס לגמרי (שאז הוא נשפך מהשקית ומתפזר).

DSC_3142

מעבירים את העצמות למקרר על מנת שהשוקולד יתמצק ויהיה נוח לקשט איתן. לאחר הקרור הן יתקשו וייראו פחות או יותר ככה:

DSC_3159

מסדרים את העצמות על גבי הבראוניז, בין הדינוזאורים. אפשר גם לסדר חלק בצורת X.
והמלצה שלי – תשאירו כמה עצמות בצד, כי הילדים תמיד רוצים לקבל חתיכה עם עצם וככה חוסכים מריבות מיותרות J

DSC_0622

מי שרוצה להשקיע בקישוט יכול להוסיף גם אבנים משוקולד ואפילו "חול" שהכנתי מעוגיות שטחנתי, לקבלת מראה של "אתר חפירות ארכיאולוגי". הגוזלים שלי ממש התלהבו מהחול.

DSC_3210

אז אלה הבראוניז. אני בטוחה שהן יככבו בכל ארוע של הילדים, וגם מבוגרים יאהבו אותם בגלל הטעם העשיר שלהן.

יום הולדת שמח לך ילד אהוב שלי 🙂

DSC_0617

 

‏2 תגובות

  1. עופר ב- 27 ביולי 2017 בשעה 16:49

    אפשר להכין את העוגה הזאת פרווה?

    • שמח במטבח ב- 28 ביולי 2017 בשעה 6:32

      אפשר בעקרון להכין עם קרם קוקוס ושמנת צמחית

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *