בראוניז נימוחים עם ערמונים מסוכרים

וידוי קטן, אני מתה על בראוניז! מבחינתי הם הפינוק האולטימטיבי. ביס מרוכז ונימוח של שוקולד שלרוב גם נלווית אליו תוספת מעניינת שמוסיפה טעם, מרקם וצבע לחגיגה. עד לאחרונה היה לי מתכון מנצח לבראוניז ששימש אותי המון, והוא באמת מוצלח מאוד. אבל… לאחרונה כבש אותי מתכון חדש, אותו גיליתי לגמרי במקרה.

בראוניז-במבנה-על-רקע-לבן

לא מזמן, רכשתי ספר של הקונדיטור האגדי פייר הרמה, בשם  PASTRIES – ספר מהמם ביופיו עם מגוון נפלא של מתכונים שסימנתי לעצמי לנסות (אפשר לראות את הסימונים בחלק העליון של התמונה :-)). בין היתר מצאתי שם מתכון לעוגת היער השחור, בגירסת הגלידה, והחלטתי לנסות את בסיס השוקולד שבמתכון לצורך עוגה אחרת שהכנתי.

DSC_0331 כיוון שתכננתי עוגה שבנויה משכבות, פיצלתי את התערובת לשתי תבניות ונשאר לי עודף. כמובן שהעברתי את יתרת הבלילה שנותרה לתבנית קטנה יותר ואפיתי. לאחר סיום האפיה לא התאפקתי וגנבתי ביס מהתערובת שנאפתה בנפרד. חיוך ענק השתלט על פני, אלה היו הבראוניז הכי מדהימים שטעמתי בשנים האחרונות. החזקתי את עצמי לא לחסל את כל התבנית והעברתי אותה למקרר. לאחר הקרור (טוב, מודה שהיו כמה גיחות נוספות  למקרר) הבראוניז היו אפילו יותר נפלאים. נימוחים, רכים, טעימים ובקיצור – מושלמים.

בראוניז חתוך

כמובן שהחלטתי לשחק עוד קצת עם המתכון וליצור ממנו את הבראוניז האולטימטיביים. אז לאחר כמה ניסיונות החלטתי לשלב בהם תוספת חדשה שטרם הוספתי לבראוניז – ערמונים. התברר לי שערמונים ושוקולד זה שידוך משמיים. ואיך הגעתי לערמונים? לגמרי במקרה. בפעם הראשונה שבאתי להכין את המתכון כבראוניז (ולא כבסיס לעוגה בשכבות) תכננתי לשלב בהם פקאנים מסוכרים. ניגשתי למדף במכולת ומה מצאתי לייד הפקאנים? נכון – ערמונים באריזת ואקום. מייד החלטתי שאני חייבת לנסות. אז ניסיתי, וניסיתי שוב, עד שהגעתי למתכון האולטימטיבי אותו אני מביאה בפניכם.

מוכנים להתחיל?

החומרים:

250 גר' שוקולד מריר (רצוי עם 60% מוצקי קקאו)

250 גר' חמאה רכה

1 כוס (200 גר') סוכר

3 ביצים גדולות (או 4 בינוניות, משקל הביצים עם הקליפה צריך בסביבות ה- 200 גר')

כפית תמצית וניל איכותית

קורט מלח

2/3 כוס (90 גר') קמח

לתוספת הערמונים המסוכרים

100 גר' (שקית קטנה) ערמונים בואקום

רבע כוס סוכר

חצי כוס מים

**ניתן להשתמש בערמונים טריים אולם אז יש לקחת בחשבון שחייבים לבשל אותם בכמות כפולה של סירופ סוכר ולהמתין מס' שעות לספיגת הסירופ בערמונים ולריכוך שלהם.

** בנוסף בתחתית המתכון רשמתי הצעות לתוספות אחרות, למי שלא מעוניין להכין עם ערמונים (למרות שלדעתי מדובר בשילוב מנצח)

אופן ההכנה:

הכנה מקדמית – בישול הערמונים בסירופ סוכר:

בסיר קטן נניח רבע כוס סוכר וחצי כוס מים ונחמם עד שהתערובת רותחת וכל הסוכר נמס. נוסיף לסירופ הסוכר שהכנו את הערמונים בואקום, נבשל עוד דקה או שתיים, ואז נכבה את האש וניתן לערמונים לספוג את הסירופ למשך לפחות חצי שעה (כמובן שניתן להמתין פרק זמן ארוך יותר) בשלב זה ניתן להעביר את תכולת הסיר לקערה.

DSC_0544

הכנת הבראוניז:

לפני הכל, נחמם את התנור ל- 160 מעלות (למי שיש תנור חלש יותר לחמם ל 180 מעלות) רצוי על טורבו. נחתוך לקוביות את החמאה שכבר הספיקה להתרכך בטמפרטורת החדר ונעביר אותה לקערת המיקסר, למעט קוביה אחת (בסביבות ה 20-30 גר', לא קריטי פה הדיוק), שאותה נעביר לקערה עם השוקולד שבכוונתנו להמיס. DSC_0342 נמיס את השוקולד עם קוביית החמאה שהנחנו מעליו במיקרו – בתחילה נחמם למשך דקה, נערבב ולאחר מכן נחמם בפולסים של כ- 30 שניות ונערבב לאחר כל חימום כדי לראות אם השוקולד כבר נמס. חשוב מאוד לא להגזים בחימום מאחר והשוקולד עלול להיחרך (החמאה שהוספנו תעזור למנוע זאת אבל ברור שאם נחמם במשך 2 דקות ברצף השוקולד שבשוליים יתחיל להיחרך, לקבל ריח לא נעים ומרקם גרגרי והוא לא יהיה שמיש בעוגה). כשהשוקולד נמס ואחיד נניח את הקערה בצד, כדי שהתערובת תצטנן מעט בזמן שנמשיך להכין את המתכון. DSC_0371 בקערת המיקסר נערבב עם וו גיטרה את החמאה שחתכנו לקוביות יחד עם כוס הסוכר עד שנקבל קרם במרקם חלק. כדאי, ורצוי, מדי פעם להפסיק את פעולת המיקסר ולפנות בעזרת לקקן חמאה שהתפזרה על דפנות הקערה על מנת לוודא שכל התערובת מתערבלת. DSC_0349 כשהתערובת חלקה נתחיל להוסיף את הביצים אחת אחת. זה אומר שמוסיפים ביצה, מערבלים במיקסר וכשהיא נטמעת בתערובת עוצרים, מנקים את דפנות הקערה עם לקקן ומוסיפים ביצה נוספת וחוזר חלילה עם הביצה השלישית. עם הביצה השלישית נוסיף גם את תמצית הוניל וקורט המלח. DSC_0357 עם סיום הערבול נקבל תערובת בהירה, תפוחה מעט ואחידה. נוסיף לאט לאט את השוקולד תוך כדי ערבול איטי של המיקסר (אם תערבלו מהר השוקולד יקפוץ לכל עבר ואז באמת יהיה שמח אצלכם במטבח :-))

DSC_0391
כשכל השוקולד כבר נטמע בתערובת אפשר להגביר קצת את מהירות המיקסר ולתת לו לעבוד עוד כחצי דקה עד דקה. בסוף הערבול התערובת שלנו כבר תפוחה ונראית כמו מוס שוקולד (יאמי!) וזה בעצם הסוד של העסיסיות והנימוחות של הבראוניז.
DSC_0406
ועכשיו כל מה שנשאר לנו זה להוסיף את הקמח ולערבל ערבול קצר ולא מהיר מדי, עד שהקמח ייטמע בתערובת.
חשוב מאוד!! לא לערבל הרבה את התערובת, גם בגלל שהמוס יישבר ובעיקר בגלל שערבול יתר של קמח יפגום במרקם של העוגה. אז גם אם נשאר קצת קמח בקערה זה בסדר גמור, נסיים את הערבול ידנית בעזרת לקקן (בתנועת קיפול ובערבוב קצר).
DSC_0423
את כל התערובת המפתה הזאת נעביר לתבנית ריבועית בגודל 25 על 25 ס"מ (פלוס מינוס) מרופדת בנייר אפיה.
נשטח את תערובת הבראוניז בתבנית ונניח מעליה את הערמונים באופן שיתפזרו באופן שווה בתבנית. יכול להיות שהעמונים שקניתם מגיעים כשכולם שלמים ואז אפשר ורצוי לחתוך אותם לשניים על מנת שהם יתפזרו על פני כל התבנית כך שכל מי שיקבל חתיכה יהנה מהפתעה של ערמונים בתוכה.
DSC_0445
כמובן שלא נשאיר את הערמונים מעל התערובת אלא נשקיע אותם בתוכה (הכי נוח ללחוץ עם האצבע) ונכסה אותם בתערובת כך שהם יתחבאו ויציצו רק כאשר נחתוך את הבראוניז לקוביות.
זהו, ההכנות כבר מאחורינו. כל מה שנשאר זה להכניס את התבנית לתנור, לשלוח לה אהבה (כי אפיה עושים באהבה…) ולהמתין כ- 20 דקות עד שהבראוניז מקבלים מעין קרום בהיר והתערובת נראית מוצקה אבל עדיין קצת רוטטת באמצע. תזכרו שאלה בראוניז נימוחים ולכן אנחנו לא אופים את התערובת עד הסוף (שלא תתייבש) ובנוסף אנחנו מגישים אותם מהמקרר אז הם יהיו מספיק יציבים.
לאחר האפיה נצנן את הבראוניז ונעביר אותם למקרר ואני אפילו ממליצה להעביר אותם ישר למקפיא. אל דאגה, הבראוניז לא קופאים וככה ניתן לחתוך אותם לקוביות יפות וישרות (באיזה גודל שתרצו), לסדר יפה בצלחת הגשה (אחרי שגנבנו ביס או שניים, כי איך אפשר לעמוד בפניהם) ולשמור במקרר.

בראוניז-שלם2

בתיאבון 🙂
גיוונים:
אם לא רוצים להתעסק על הכנת הערמונים המסוכרים (למרות שזה ממש פשוט) אפשר כמובן להשתמש במגוון תוספות אחרות: פקאנים מסוכרים, שוקולד לבן קצוץ גס, שוקולד חלב קצוץ גס (או שניהם), אגוזי לוז, אגוזי מלך, סוכריות m&m (ואז אני ממליצה לפזר כמה מלמעלה שיראו את כל היופי שמתחבא בפנים), מיני מרשמלו (להחביא בתוך התערובת ושלא יציצו מלמעלה כי אז הם מאבדים צורה), שערות חלווה, כדורים קטנים מממרח לוטוס, חצאי כפיות ממלית הקוקוס של העוגה שלי ששיגעה את הרשת ( ) או כל תוספת שאתם אוהבים עם השוקולד שלכם.
איך להפוך את המתכון לפרווה? 
התחליף שהכי מתאים בעיני פה לחמאה הוא שמן קוקוס, אבל ברור לי שמדובר בכמות גדולה של מוצר שעלותו גבוהה. ניתן להשתמש כמובן בתחליפי חמאה (מחמאה וכו') אבל קחו בחשבון שיהיה מעט טעם לוואי.
ולטבעונים שבינינו – אני עוד עובדת על למידת תחליפים לביצים.. מבטיחה לעדכן ברגע שאמצא פתרון ואתם כמובן מוזמנים להגיב למתכון ולהציע תחליפים לביצים.
רקע-שחור
קצר ולעניין:
חומרים:
250 גר' שוקולד מריר (רצוי עם 60% מוצקי קקאו)
250 גר' חמאה רכה
1 כוס (200 גר') סוכר
3 ביצים גדולות (או 4 בינוניות, משקל הביצים עם הקליפה צריך בסביבות ה- 200 גר')
כפית תמצית וניל איכותית
קורט מלח
2/3 כוס (90 גר') קמח
100 גר' (שקית קטנה) ערמונים בואקום
רבע כוס סוכר
חצי כוס מים
ההכנה: לערמונים:
מחממים בסיר סוכר ומים, כשהמים רותחים והסוכר נמס מוסיפים ערמונים בואקום, מבשלים דקה או שתיים ואז מכבים את האש ומניחים לערמונים לספוג טעמים.
לבראוניז:
1. ממיסים שוקולד עם קוביית חמאה במיקרו.
2. מקציפים עם וו גיטרה חמאה וסוכר עד לתערובת אחידה וחלקה.
3. מוסיפים את הביצים אחת אחת. עם הביצה השלישית מוסיפים תמצית וניל ומלח.
4. מוסיפים את השוקולד הנמס לתערובת החמאה תוך כדי ערבול איטי ומערבלים עד לקבלת תערובת במרקם מוסי.
5. מוסיפים קמח ומערבלים מעט.
6. מעבירים את התערובת לתבנית מרופדת בנייר אפיה. מניחים מעל את הערמונים ומשקיעים בתערובת כך שיהיו מכוסים.
7. אופים בחום 160 מעלות במשך כ- 20 דקות עד שהבראוניז מקבלים מעטה מעט יבש, ועדיין רטובים באמצע. מצננים ומקפיאים לפני ההגשה לנוחות החיתוך.

 צמת שמרים עם מלית שוקולד – קוקוס

‏28 תגובות

  1. זהבית שקד ב- 18 בינואר 2015 בשעה 10:27

    הורג את הבריאות!!
    נראה מעולה בטוחה שגם טעים!
    תודה על השיתוף!

    זהבית שקד

  2. נרקיס חן ב- 18 בינואר 2015 בשעה 12:43

    רות…אני עמלה על הסרת ק"ג ואת מחבלת בזה פעם אחר פעם ! נראה מעולה !!! (כמו תמיד)

    • hahppykitchen1 ב- 19 בינואר 2015 בשעה 20:09

      נרקיס יקרה. זה גם ככה פשע שאחרי לידה את נראית כל כך רזה וחתיכית!

  3. hahppykitchen1 ב- 18 בינואר 2015 בשעה 17:33

    מהמם בתי אכלתי ונהנתי מכל ביס .נשיקות וחיבוקים ממני וכל המשפחה

    • hahppykitchen1 ב- 19 בינואר 2015 בשעה 20:06

      תודה אמא. בהזדמנות תזכירי לי לשחרר את היוזר שלי מהמחשב שלך 🙂

  4. פיית העוגיות ב- 18 בינואר 2015 בשעה 18:54

    ניאממ, נראה מעולה!
    מתה על ערמונים,
    ובמיוחד עושה חשק לנצל את עונת הערמונים להכנה עם ערמונים טריים

    • hahppykitchen1 ב- 19 בינואר 2015 בשעה 20:05

      תודה פיה יקרה,
      אכן הכי שווה להכין עם ערמונים טריים אבל אני מודה שאני מתעצלת לקלף, לקלות ואז להתאפק ולא לחסל הכל במקום 🙂

  5. ענבל אשכר ב- 19 בינואר 2015 בשעה 7:23

    הקישור למתכון לא נפתח
    גם האפשרות לתגובה לא 😉

    • hahppykitchen1 ב- 19 בינואר 2015 בשעה 19:59

      הי ענבל,
      איזה קישור לא נפתח? כי ניסיתי מכמה מכשירים ובכולם הוא נפתח. במידה ויש בעיה אנא צרי עימי קשר במייל

  6. שלי ב- 19 בינואר 2015 בשעה 18:42

    איזה רעיון! בחיים לא הייתי חושבת לשלב ערמונים! יש לי בארון תמיד, כי אנחנו חולים על זה בבית. הולכת עכשיו למטבח לנסות אותם בתוך הבראוניז שלך.

  7. אמנמית ב- 20 בינואר 2015 בשעה 8:41

    וואו, נראה סוף!!! לעצלנים ולשמנמנים – האם יעבוד גם עם אכניס את הערמונים
    לא מסוכרים ?

  8. ליזי ב- 20 בינואר 2015 בשעה 11:38

    נראה מעולה יאמי יאמי

  9. מירב ב- 20 בינואר 2015 בשעה 13:06

    אין דברים כאלה, בראוניס בחורף זה פינוק

  10. נועה peleg ב- 20 בינואר 2015 בשעה 16:43

    וואוו, זה נראה כל כך טעים.
    ההסברים ברורים
    והצילומים מהממים,

  11. שלי ב- 20 בינואר 2015 בשעה 18:56

    יצא טעים אש! חוסל בערב אחד של אירוח חברים

  12. רחלי גזית ב- 23 בינואר 2015 בשעה 15:53

    התאפקתי, התאפקתי ו… נשברתי 🙂
    הולכת להכין וחוזרת לדווח 🙂

    • רחלי גזית ב- 23 בינואר 2015 בשעה 16:02

      וכדי לטבען אפשר לדעתי לשלב רסק תפוחי עץ ושמן קוקוס שיחליפו את החמאה והביצים

  13. רחלי גזית ב- 23 בינואר 2015 בשעה 23:15

    מתכון סופר דיאטטי: אכלתי חתיכה ורציתי עוד,,, אבל לא נשאר, האורחים אכלו הכל 🙂

    • hahppykitchen1 ב- 25 בינואר 2015 בשעה 12:51

      חחח… באמת דיאטטי.
      אני החבאתי את מה שנשאר במקפיא ולשמחתי הילדים מאוד אוהבים אז הם דואגים שלא אזלול מהן יותר מדי 🙂

  14. רעות ב- 26 בינואר 2015 בשעה 1:36

    הערמונים לא נאפו כ טוב.. ונתנו מרקם לא כ"כ נעים לעוגה.. יש לך רעיון למה?

    • hahppykitchen1 ב- 26 בינואר 2015 בשעה 4:23

      הי רעות. האם השתמשת בערמונים בואקום או טריים? הערמונים בושלו לפני כן בסירופ סוכר? איזה מרקם בדיוק הם נתנו? אמורים להרגיש אותם בבראוניז אבל הם אמורים להיות רכים יחסית.
      בכל מקרה, אם לא אהבת אפשר להשתמש בתחליף אחר לערמונים כמו פקאנים מסוכרים, אגוזים אחרים לפי טעמך, פצפוצי שוקולד, מיני מרשמלו, עדשי שוקולד ועוד.

  15. שנינה ב- 14 במאי 2015 בשעה 22:31

    טוב אז כבר 4 חודשים שאני מזילה ריר מעל הבלוג הזה…
    וקשה לי להחליט אם העוגות ערבות לחיך יותר מאשר הבלוג הוא תאווה לעיניים..או ההפך!
    תודה רבה רות יקרה.כמובן שהעוגה יצאה מושלמת אבל זה כלום לעומת החדווה והיצירתיות שיש פה בנדיבות ובאהבה (:
    שרק תצליחי.

    • hahppykitchen1 ב- 15 במאי 2015 בשעה 8:33

      הי שני,
      איזה כיף לקבל כזו תגובה חמה 🙂 תודה רבה לך על הפירגון. חיממת לי את הלב.

  16. מארי ב- 21 באוקטובר 2015 בשעה 11:00

    היי, כמה זמן אפשר לשמור בקופסא אטומה? 🙂

    • שמח במטבח ב- 21 באוקטובר 2015 בשעה 13:20

      במקפיא עד חודשיים. במקרר בסביבות שבוע

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *