על עוגת שוקולד עם קרם דולצ'ה ואסונות מטבח קטנים

בואו נודה, לכולנו קורים מדי פעם אסונות מטבח שונים, בין אם גדולים ובין אם קטנים. כן, כן, ברור שגם לי!  והיום קרה לי אסון מטבח קטן.
רק שאם בדרך כלל זה קורה לי בפרטיות ביתי ואני יכולה לתקן את המצב בזמני החופשי, היום זה קרה לי בשידור חי מול מאות צופים בדף הפייסבוק של שמח במטבח.

אם לא ראיתם את השידור אתם בטח תוהים מה כבר יכול לקרות, אז מה שקרה זה שהכנתי עוגת שוקולד וגם קרם שאיתו תכננתי לקשט עוגה חגיגית, אלא שבזמן אמת הקרם "עשה בעיות" והיה סמיך מדי מכדי לזלפו ולאחר שניסיתי לסדר אותו הוא פשוט התפרק באפיה :-/
(אתם יכולים לצפות בפיאסקו בסרטון שבהמשך הפוסט, זה קורה בסביבות הדקה ה 60 לסרטון).

אז אולי מישהו אחר היה מתייאש ומתפדח ובורח להתחבא בשקט בפינה, אבל אני החלטתי שאין שום קרם שישבור אותי, בטח שלא בשידור חי, ומהר מאוד הכנתי קרם אחר תוך הסברים מה אפשר לעשות באותו מקרה.

בסופו של דבר יצאה עוגת שוקולד עם גנאש דולצ'ה וקרם דולצ'ה לא פחות יפה (נראה לי..) עם קרם טיפה שונה אבל גם הוא טעים מאוד.

עוגת שוקולד עם גנאש דולצ'ה
לאחר השידור התלבטתי מאוד מה לעשות, ואפילו עלתה בראשי המחשבה לגנוז את הסרטון אבל אז החלטתי שאין שום סיבה לכך, ושזוהי הזדמנות מצויינת לשתף אתכם – קוראי הבלוג – באסון המטבח שלי, ובאיך שהתגברתי עליו, כי כאמור – זה קורה לכולנו, והרי אפיה היא משהו שעושים ממקום של כיף, ולא ממקום של לחץ וחשש, כך שהכל בר תיקון ואין מה להלחץ כשזה קורה.

הסרטון המלא מובא בפניכם ולאחריו המתכון (הפעם ללא תמונות הכנה כי הכל מודגם בסרטון).
אציין מראש שבמסגרת הסרטון הדגמתי גם את הכנת עוגת השוקולד, גם את הכנת הקרם וגם את הזילוף עצמו עם הרבה טיפים מסביב וגם הסברתי קצת על השוקולד המיוחד שבו השתמשתי (דולצ'ה) ולכן הסרטון קצת יותר ארוך מהרגיל. אז במקרה הצורך אתם יכולים לדלג קדימה לחלקים שיותר רלוונטים אליכם.

לבקשתכם ולפני המתכון אכתוב רק כמה מילים על השוקולד שבו השתמשתי – דולצ'ה של ולרונה. מדובר בשוקולד לבן שעבר תהליך של קירמול ובסופו התקבל בצבע ענברי ועם טעם קרמלי נהדר. זהו שוקולד לא זול, ולכן אני משתמשת בו בעיקר באירועים מיוחדים (למשל בעוגה הזו שהיא בעצם עוגת יום הולדת נוספת שלי) אבל אין בעיה להכין גירסה ביתית של שוקולד מקורמל על ידי אפיית שוקולד לבן עם מעט שמן בחום של 120 מעלות במשך כ- 40 קות, תוך כדי ערבוב השוקולד בתבנית כל 10 דקות עד שמתקבל שוקולד מומס ומקורמל שיתגבש לאחר מכן על נייר אפיה.
ואם תרצו לראות את התהליך – מאיה מהבלוג בצק אלים הכינה בעבר פוסט מפורט עם צילומים של כל שלבי הכנת השוקולד המקורמל. אני כבר הכנתי בעבר וזה באמת לא כזה מסובך ומאוד טעים.

שוקולד דולצ'ה של ולרונה

החומרים :
לעוגה בקוטר 20 ס"מ

לעוגת השוקולד
200 גר' שוקולד מריר
200 גר' חמאה
כוס (200 גר') סוכר
1 מיכל (200 מ"ל) שמנת חמוצה (רצוי 15%)
4 ביצים גודל M
קורט מלח
כפית תמצית וניל
כוס (140 גר') קמח

לקרם דולצ'ה
200 גר' שוקולד דולצ'ה
400 מ"ל שמנת מתוקה
15 גר' סירופ גלוקוזה/סירופ תירס/דבש

ההכנה:

עוגת השוקולד

מחממים את התנור ל 180 מעלות בטורבו ומרפדים את תחתית התבנית בנייר אפיה (סוגרים את החישוק על הבסיס שעליו נייר אפיה וגוזרים את החלק שמסביב).
מניחים בקערה את השוקולד והחמאה החתוכה לקוביות וממיסים יחד במיקרו – מתחילים בחימום של דקה, מערבבים קלות ומחממים חצי דקה נוספת ולאחר מכן מערבבים היטב עד שמתקבלת תערובת אחידה וחלקה.
מוסיפים לפי הסדר, עם ערבוב בין כל רכיב לרכיב את הסוכר, הביצים, השמנת החמוצה, המלח ותמצית הוניל והקמח. את הקמח מוסיפים אחרון, ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה ואין בה גושי קמח.

יוצקים את הבלילה לתבנית  ואופים בתנור במשך כ- 25-35 דקות עד שהעוגה יציבה ואיננה רוטטת במרכז אבל עדיין נראית לחה. זמן האפיה משתנה בהתאם לתנור שלכם ולכן לא נתתי פה זמנים מדויקים. חשוב לזכור שהעוגה מוכנה כשהיא עדיין קצת רכה בפנים והיא מתייצבת בעת הקרור במקרר.

כשהעוגה מוכנה מעבירים סכין מסביב לדפנות, מחזירים לתנור הכבוי למשך עוד 5 דקות ורק אז מוציאים אותה ונותנים לה להתקרר. זה הטיפ שלי לקבלת עוגה ישרה בלי שקע במרכזה (הסברים על כך תמצאו בסרטון).

קרם דולצ'ה

בסיר קטן מחממים 200 מ"ל שמנת מתוקה עם 15 גר' סירופ גלוקוזה (או סירופ תירס או דבש) עד לרתיחה עדינה.
בינתים קוצצים את השוקולד ומניחים אותו בקערה. כשהשמנת רותחת יוצקים אותה על השוקולד, ממתינים כחצי דקה ואז מתחילים לערבב עד שמתקבלת תערובת אחידה. מומלץ לסיים את הערבול בבלנדר מוט שיוצר אמולסיה יציבה וחלקה יותר.

מפרישים מהתערובת כמות של כשליש כוס לטובת הציפוי הנוזל שבצידי העוגה.

ליתר התערובת מוסיפים עוד 200 מ"ל שמנת מתוקה, ושוב מערבבים ואם אפשר גם מערבלים מעט בבלנדר מוט.

מכסים את הקערה בניילון נצמד ומכניסים למקרר לצינון של לפחות 6 שעות ועדיף לילה.

למחרת מעבירים את הקרם לקערת המיקסר ומקציפים אותו עם וו גיטרה (ולא בלון הקצפה כמו שעושים בדרך כלל). תוך זמן קצר הקרם יהפוך לאוורירי ויציב. שימו לב לא להקציף יתר על המידה אחרת הקרם מתפרק

את הקרם חייבים לזלף באותו הרגע על העוגה ולא ניתן לשמור אותו במקרר (כפי שאני עשיתי) כיוון שהוא מתייצב בקרור ואז אי אפשר לזלף איתו, וגם הקצפה חוזרת שלו לא עוזרת כי הקרם יתפרק (ואת זה תוכלו לראות בסרטון, בסימן של שעה לשידור).

גנאש שוקולד שהתחרבש

אבל – אם זה קורה- אל דאגה, הקרם לא אבוד – פשוט מכינים קרם אחר (הכי קל זה שמנת מתוקה עם מעט אינסטנט פודינג וניל) ואת הקרם שהתגבש מחממים שוב במיקרו עד להמסה, מערבלים עם בלנדר מוט (אם יש לכם) ומצננים אותו שוב. למחרת הוא יהיה שמיש וניתן יהיה להקציף אותו שוב עם וו גיטרה ולקבל קרם חלק ויפה (ראו בתמונה את אותו הקרם מהתמונה העליונה לאחר ה"טיפול" האמור).

גנאש שוקולד ולרונה מוקצף

להרכבת העוגה

הופכים את העוגה על צלחת הגשה ומסירים את נייר האפיה מחלקה העליון.

בעזרת כף יוצקים מעט מגנאש הדולצ'ה על שולי העוגה בלבד, באופן שהוא יתחיל לנזול ממנה מעט. אם נשאר גנאש מפזרים ממנו כל החלק העליון של העוגה.

מעבירים את קרם הדולצ'ה לשק זילוף עם צנטר סנט הונורה (ראו תקריב בסרטון) ומזלפים "קשקושים" לכל מיני כיוונים.

לסיום ניתן לקשט בכל קישוט שאתם אוהבים: תלתלי שוקולד, קליק, טראפלס, פצפוצי קראנצ'י קרמל מלול, שוקולד מריר שמגרדים מעל העוגה, מיני אוראו ועוד ועוד.

עוגת שוקולד עם קרם דולצ'ה

אז זו היתה העוגה שיצאה מהשידור החי. אכן לא היה נעים שהקרם נהרס במהלך השידור אבל כפי שראיתם, זה ממש לא אסון גדול ותמיד אפשר להכין קרם אחר, כפי שאני הכנתי, העיקר במטבח זה לנסות ולא לוותר.

מקווה שנהניתם ואשמח לשמוע מכם פה בתגובות או בדף הפייסבוק של שמח במטבח על כל מיני אסונות קטנים שקרו לכם במטבח 🙂

 

‏8 תגובות

  1. לימור ב- 21 ביולי 2016 בשעה 15:48

    שלום,
    קודם כל תודה על כל המתכונים, רציתי לשאול מאיפה אפשר להשיג את השוקולד דולצ'ה של וולרונה.
    תודה.

    • שמח במטבח ב- 21 ביולי 2016 בשעה 15:58

      תודה לימור, השוקולד נמכר בחנויות המתמחות (אלה שמוכרות גם חומרי גלם) ובחנויות תבלינים (דוגמת קליית חממה)

  2. נעמה ב- 9 באוגוסט 2016 בשעה 20:32

    ואו התמונות מקצועיות השתדרגת בכמה רמות

  3. מישהי נחמדה ב- 12 באוגוסט 2016 בשעה 16:07

    אפשר במקום השוקולד דולצה להשתמש בשוקולד לבן?
    יש לי בעיה עם ההכשר…..

    • שמח במטבח ב- 13 באוגוסט 2016 בשעה 19:23

      אין בעיה. רק קחי בחשבון שהקרם יהיה בהיר יותר

  4. מעיין ב- 5 במאי 2017 בשעה 10:03

    שלום,
    אולי פספסתי אבל לא ראיתי באופן ההכנה מתי מכניסים את הביצים לתערובת.
    תודה.

    • שמח במטבח ב- 13 במאי 2017 בשעה 16:10

      הי מעיין
      הביצים נכנסות לתערובת לאחר הוספת הסוכר

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *