שיקגו פיצה פאי – דיפ דיש פיצה

פיצה מאז ומתמיד היתה אחד המאכלים האהובים עלי, ובמיוחד אהובות עלי הפיצות עם הבצק העבה. מה לעשות, בחורה חובבת בצקים אנוכי 🙂 הקוראים שעברו את גיל 40 בטח זוכרים את מסעדת שיקגו פיצה פאי פקטורי ששכנה ברחוב הירקון בתל אביב ופעלה בשנות ה 90 ועד 2001. כל כך אהבתי את המסעדה הזו ונהגתי לבלות בה לא מעט יחד עם מי שהיה אז החבר שלי והיום הוא בעלי.

ולמה אהבתי? פשוט מאוד, כי היתה שם הפיצה הכי טעימה בעולם מבחינתי!! דיפ דיש פיצה, שיקאגו סטייל. עם בצק עבה שמעליו התחבאו ים של גבינות שנמתחו יפה יפה כשהגישו את הפיצה, ועם רוטב טעים ומלא תוספות שאהבתי. כל זה הגיע בתבנית גבוהה והוגש לשולחן בטכס חגיגי. וזה היה כל כך טעים!!! חגיגה של ממש בעיני. כל כך התבעסנו כשהמסעדה נסגרה ועד היום אני חושבת עליה בגעגועים.

דיפ דיש פיצה שיקגו

אז מה בעצם מיוחד בפיצה הזאת? מדובר כאמור בפיצה ששונה לחלוטין מהפיצה האיטלקית הקלאסית. היא הומצאה למעשה בשיקגו ולא באיטליה והיא דוגמה נהדרת לכור ההיתוך האמריקאי ולתרבות האוכל של המהגרים שלקחו את האוכל המקורי שלהם והפכו אותו למשהו אחר, משלהם.

כך, במקום להכין אותה בסגנון האיטלקי עם בצק דק, מעט רוטב ומעל גבינה הכינו אותה כמו פאי, בתבנית גבוהה, והפכו את סדר הטופינג שלה. קודם הגבינה ומעליה הרוטב, וזאת בגלל זמן האפיה הארוך יותר שלה – בכל זאת יותר בצק מצריך יותר זמן בתנור ואז הגבינה לא תיחרך כולה באפיה ותישאר נמסה טוב טוב כך שכשמגישים את הפיצה היא תימתח יפה יפה 🙂 התוצאה היא בעצם פיצה פאי, עם שוליים גבוהים של בצק. בעיני היא נפלאה ככה. ראו לדוגמה קטע מהתכנית של אהרוני וגידי שבו ביקרו במסעדת פיצות בשיקגו. וקבלו פה עוד סרטון נפלא של ההכנה.

כבר שנים שאני מתכננת להכין אותה ולשתף אותה בבלוג וסוף סוף עשיתי את זה. אני ממש מקווה שתאהבו את הפיצה הזו ותתחילו להכין אותה, ואולי, אולי מישהו ירים את הכפפה ויפתח מקום חדש שיגיש דיפ דיש פיצות נפלאות שכאלה. אני מבטיחה להגיע ולזלול ממנה בכל הזדמנות 🙂

שיקגו פיצה פאי

החומרים לתבנית עגולה עם שוליים גבוהים או מחבת ברזל בקוטר כ 26 ס"מ:

בצק שמרים:

400 גרם קמח (רצוי קמח לחם/קמח פיצה, אבל גם קמח לבן רגיל יעשה את העבודה)
כף שמרים יבשים
כף סוכר
כפית מלח
60 מ"ל (4 כפות) שמן זית
בערך כוס וחצי כוסות מים בטמפרטורת החדר

רוטב עגבניות :

בצל גדול חתוך לקוביות
2 שיני שום
פחית עגבניות משומרות חתוכות דק (רצוי מתוצרת איטליה)
2-3 כפות רסק עגבניות (רצוי מתוצרת איטליה)
תיבול איטלקי – בזיליקים ו/או אורגנו
מלח ופלפל לפי הטעם

גבינות:

300 גרם גבינת מוצרלה פרוסה לפרוסות
ניתן לשלב גבינת מוצרלה וגבינת פרובולונה או גבינה אחרת שאתם אוהבים בפיצה
כ- 100 גרם פרמז'ן לגרר מעל הפיצה.

**ניתן להוסיף מעל הפיצה תוספות כאוות נפשכם, החל מפטריות, בצל, גמבה זיתים וכו' ועד לתוספות בשריות.
*** אלה שאינם שומרי כשרות יכולים לשלב מעל הגבינה שכבה של נקניקים או של תערובות בשר טחון כמו שיש בנקניקיות. אני מעדיפה את הפיצה שלי חלבית 🙂

שיקגו פיצה

מכינים בצק שמרים לפיצה:

בקערת המיקסר מערבבים מעט את הקמח והשמרים. מוסיפים מעל את המלח, הסוכר וכוס מים ומתחילים לערבל במהירות איטית. לאחר שהתערובת מתחילה להתגבש מוסיפים את השמן וממשיכים לערבל. עם העירבול מוסיפים גם מעט מים בכל פעם עד שמתקבלת תערובת אחידה, לא יבשה מדי ולא דביקה מדי. כזו שנפרדת מהדפנות של הקערה בזמן העירבול. שימו לב שכמות המים מושפעת מהקמח ויתכן שיהיה צריך יותר מכוס וחצי מים, תדעו זאת לפי המגע של הבצק.

מעבירים את הבצק לקערה משומנת (או שמשמנים את קערת המיקסר), מכסים בניילון נצמד, ומניחים לבצק לתפוח במשך לפחות שעה וחצי. אפשר להתפיח גם לתקופה ארוכה יותר ועד 24 שעות. אין בעיה להכניס את הבצק למקרר לאחר שעה של התפחה בחוץ. אם מתפיחים ליותר זמן רצוי מדי כמה שעות "לפנצ'ר" את הבצק ולאפשר לו לתפוח שוב. זה רק יחזק את הבצק.

מכינים רוטב עגבניות:

מטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את השום לקראת סוף הטיגון ומזהירים גם אותו. מוסיפים את פחית העגבניות המרוסקות ורסק העגבניות ומערבבים. מוסיפים את התבלינים וממשיכים לבשל את הרוטב במשך כ- 5 דקות עד שהוא מסמיך מעט. המטרה היא שהרוטב לא יהיה מלא בנוזלים כדי שישב יפה ויציב על הפיצה.

מרכיבים את הפיצה:

לפני שמתחילים מחממים את התנור לחום של 250 מעלות.

משמנים את התבנית / מחבת ברזל היטב כדי שהפיצה לא תידבק אליה וגם תקבל קראסט יפה. מסדרים את הבצק על התבנית ומותחים אותו מעט לשוליים של התבנית. השימון יכול להקשות קצת על המתיחה של הבצק לשוליים אז תעשו את זה בהדרגה ואם הוא לא עולה הרבה לשוליים זה בסדר. נסדר את זה כשנשים את יתר השכבות.

מסדרים מעל הבצק את המוצרלה ו/או הגבינה הנוספת. כפי שתראו בתמונה סידרתי את הגבינה בשכבות ובצורה כזו שמשאירה קצת שוליים לבצק – זה יאפשר לו לתפוח בצדדים ולתת לפיצה את מראה ה"פאי".

מפזרים את הרוטב מעל הגבינה בשכבה אחידה ולא עבה מדי (אחרת זה יהיה כבד לבצק). כן, זה בסדר שהרוטב יהיה חם כששמים אותו על הגבינה. יש לנו פה זמן של אפיה בגלל העובי של הבצק וזה שהרוטב חם לא יפגע באפיה (בניגוד למאפים אחרים שאני לא ממליצה להניח מלית חמה על בצק שמרים). גם כאן שימו לב שתשאירו מעט שוליים לבצק שמסביב.

ולסיום מגרדים מעל הרוטב פרמז'ן – תשאירו קצת פרמז'ן לגרור גם לאחר האפיה. לא להבהל אם הגבינה תתחיל להתמוסס כי הרוטב חם, זה בסדר. באפיה היא תשחים ולפני ההגשה נגרר על הפיצה עוד פרמז'ן.

אופים את הפיצה במשך 25-30 דקות עד שקצוות הבצק שחומים והפיצה מעל שחומה אבל לא שרופה. אני מתחילה בעשק דקות ב 250 מעלות ואז מורידה את הטמפרטורה ל 180 מעלות כדי שהחלק העליון של הפיצה לא יישרף מדי. תוכלו לראות בתמונה שיש עליה מעט חריכות, אבל לא כאלה עם טעם של "שרוף" אלא כאלה "סקסיות" שנותנות עוד קצת צבע ועניין ופריכות לפיצה.

פיצה שיקגו עבה

אז זאת הדיפ דיש פיצה שלי, הכי מעוררת בי נוסטלגיה וגעגוע למסעדה שכל כך אהבתי, והכי עושה לי טוב על הלב כי כאמור, אני טיפוס של פיצות עבות. אפשר לשחק עם המתכון, להוסיף תוספות לפיצה לפי מה שאוהבים אצלכם, לפנק בכל מיני גבינות, להחביא גבינות בבצק, לשחק עם סוגי בצק שונים אבל דבר אחד בטוח, הפיצה הזו היא פיצה אליפות שאני בטוחה שתתאהבו בה.
שיקגו פיצה פאי 1

אם אהבתם את הפוסט אל תשכחו להרשם לניוזלטר ולקבל מייל בכל פעם שמתפרסם מתכון חדש בבלוג.
אם אהבתם את המתכון, או אם יש לכם שאלות אל תהססו וכתבו לי בתגובות או בקבוצת הפייסבוק שלי.
הכנתם?? זה בכלל הכי הכי כיף אז אל תשכחו לשתף אותי בתמונות שלכם באינסטגרם או בפייסבוק, אין דבר שמשמח אותי יותר מלראות את הביצועים שלכם!!

מחפשים עוד רעיונות לפיצות? מה דעתכם על מתכון לפיצה מהירה מבצק ללא שמרים? או על שבלולי פיצה מהירי הכנה?

שיקגו פיצה פאי - דיפ דיש פיצה

מצרכים:

בצק שמרים לפיצה

  • 400 גרם קמח לבן - אפשר קמח לחם או קמח פיצה
  • כף שמרים יבשים
  • כף סוכר
  • כפית מלח
  • 1.5 כוסות מים יתכן שיהיה צורך ביותר
  • 60 מ"ל שמן זית 4 כפות

רוטב עגבניות

  • 1 בצל בינוני קצוץ
  • 2 שיני שום כתושות
  • 1 פחית עגבניות משומרות חתוכות דק (רצוי מתוצרת איטליה)
  • 3 כפות רסק עגבניות (רצוי מתוצאות איטליה)
  • בזיליקים ו/או אורגנו
  • מלח ופלפל

גבינות

  • 300 גרם גבינת מוצרלה או שילוב של מוצרלה וגבינות שאוהבים בפיצה
  • 100 גרם גבינת פרמז'ן מגוררת

הוראות הכנה:

בצק שמרים

  • בקערת המיקסר מערבבים מעט את הקמח והשמרים. מוסיפים מעל את המלח, הסוכר וכוס מים ומתחילים לערבל במהירות איטית.
  • לאחר שהתערובת מתחילה להתגבש מוסיפים את השמן וממשיכים לערבל. עם העירבול מוסיפים גם מעט מים בכל פעם עד שמתקבלת תערובת אחידה ולא דביקה שנפרדת מהדפנות של הקערה בזמן העירבול.
  • מעבירים את הבצק לקערה משומנת, מכסים ומתפיחים במשך לפחות שעתיים.

רוטב עגבניות

  • מטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את השום לקראת סוף הטיגון ומזהיבים גם אותו. מוסיפים את פחית העגבניות המרוסקות ורסק העגבניות ומערבבים. מוסיפים את התבלינים וממשיכים לבשל את הרוטב במשך כ- 5 דקות עד שהוא מסמיך מעט.

הרכבה

  • מחממים תנור ל 250 מעלות ומשמנים היטב את התבנית או מחבת הברזל
  • משטחים את בצק השמרים על התבנית ומותחים מעט את השוליים שלו שיכסו עד כמה שאפשר את שולי התבנית.
  • מניחים על הבצק את פרוסות המוצרלה (או הגבינות שבחרתם לשים על הפיצה) בשכבה עבה.
  • מפזרים על הגבינה את הרוטב. אין בעיה לפזר רוטב חם על הגבינה. ומפזרים מעל הרוטב כמחצית מכמות הפרמזן. את היתר משאירים בצד להגשה.
  • אופים את הפיצה במשך כ 10 דקות ב 250 מעלות ולאחר מכן מנמיכים את התנור ל 180 מעלות כדי שהחלק העליון של הפיצה לא ייחרך מדי ואופים עוד כ 15-20 דקות עד שהפיצה שחומה בשוליים ובחלקה העליון. זמן האפיה הכולל יהיה 25-30 דקות.
  • בתיאבון
הכנתם? תשוויצו בכיף ובגאווה

תייגו באינסטגרם @happykitchen_ruth

‏3 תגובות

  1. מירי ב- 14 בנובמבר 2021 בשעה 18:50

    נראה טעים בטירוף
    חידשת לי… תודה

  2. פיטנגו ב- 17 בנובמבר 2021 בשעה 8:33

    וואי איזו נוסטלגיה!! המקום היה מושלם!!
    ננסה להכין לשבת החורפית שבדרך 🙂

    • שמח במטבח ב- 21 בנובמבר 2021 בשעה 18:53

      נהדרת שאת <3 תודה רבה. מחכה לשמוע איך הלך

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *