עוגת יומולדת לילדות הקיץ

קיץ בא ושוב זה חם.. בואי ונלך לים… כמאמר השיר החלטתי השנה שעוגת יום ההולדת שלי תשקף את העונה האהובה עלי ואת אחד מבילויי הקיץ הכי כייפים שיש – ים!
זה לא סוד שאני אוהבת ימי הולדת, ונהנית להכין עוגות יומולדת. וכמובן שבכל פעם שיש יומולדת בסביבה אני נהנית לפנק את בעל השמחה עם עוגה שמחה ומיוחדת. הרי תמיד כיף שיש סיבה לחגוג 🙂
ועכשיו הגיע גם תורי לחגוג עם עוגה קייצית במיוחד.

DSC_0596

יום ההולדת שלי חל ביולי. כן כן בחופש הגדול, ותמיד הייתי מהילדים האלה שחוגגים להם יום הולדת לפני הזמן במסיבות בכיתה, כיוון שביולי-אוגוסט קשה לקיים חגיגות יומולדת כיתתיות כשכולם בחופשה.
בילדותי ממש התבעסתי מזה שיום ההולדת שלי חל בחופש הגדול ואפילו נשבעתי לעצמי שהילדים שלי לא יוולדו ביולי-אוגוסט, אבל עם השנים כל נושא היומולדת בחופש הפך לפחות ופחות רלוונטי (ככה זה כשגדולים ופתאום קולטים שהחופש הגדול זה ממש לא חופש כשמבוגרים) ופתאום נורא כיף שיש יום הולדת בקיץ, ושאפשר לחגוג בכיף, בלי לדאוג שירד גשם ביום ההולדת ושיחשיך מוקדם.
ואז גם גיליתי שחן קורן המקסימה, שבטח זכורה לכם מהתכנית "בייק אוף" שאליה העפילה עד לשלב הגמר יחד עם בעלה אלון, חוגגת אף היא יומולדת בהפרש של יומיים אחרי (טוב, יש גם 10 שנים בינינו, לרעתי, אבל למה להיות קטנוניים ?? 😉 ) וברור שהזמנתי אותה להכין יחד איתי עוגת יומולדת סופר קייצית, כיאה לילדות החופש הגדול שאנחנו.
אחרי שהתלבטנו בינינו לבין עצמנו באיזה קונספט לבחור החלטנו שאחד המאפיינים הבולטים של הקיץ הוא הים, ובחרנו עוגה שהכי משקפת את הים – עם גלים כחולים בכל מיני גוונים, ועם חול מבצק פריך וכוכבי ים וצדפים שאפשר לאכול בשמחה.
והרי התוצאה לפניכם 🙂

DSC_0584

הערה מקדימה: הכמות הינה לעוגה אחת בקוטר 24 או 26 ס"מ
להכנת עוגה בשתי קומות יש להכפיל כמויות פי אחת וחצי (למעט החול שיספיק בכל מקרה גם לשתי עוגות) ולהשתמש בתבנית 18 ס"מ לעוגה העליונה.

החומרים:

לטורט:
7 ביצים גודל L
1 כוס (200 גר') סוכר
1/4 1 כוסות (175 גר') קמח לבן
1.5 כפיות אבקת אפיה

לסירופ סוכר:
חצי כוס סוכר
כוס מים
2-3 כפות ליקר בטעם שאוהבים (לא חובה)
אופציה: כפית תמצית וניל

לקרם:
2 מיכלים (500 מ"ל) שמנת מתוקה
1 כוס (250 מ"ל) חלב
1 חב' אינסטנט פודינג וניל

לבצק פריך (חול וקישוטי צדפים וכוכבי ים)
2.5 כוסות (350 גר') קמח
100 גר' סוכר
200 גר' חמאה קרה
מעט שמנת מתוקה או חלב או מים

ההכנה:

לטורט: 
הערה מקדימה: את הטורט מומלץ להכין יום מראש כיוון שאנחנו רוצים לפרוס אותו ולמלא בקרם ואת זה קל יותר לעשות כשהעוגה התייצבה.
מחממים תנור ל 180 מעלות בטורבו
משמנים את דפנות התבנית (רצוי כזו עם דפנות גבוהות) בחמאה ומפזרים עליהן סוכר בתנועה סיבובית כך שלבסוף כל דפנות התבנית יהיו מרופדות בסוכר. הסיבה לכך היא שהסוכר יעזור לעוגה לתפוח ולהשאר גבוהה.
בקערת המיקסר מקציפים את הביצים עם וו הקצפה תוך הוספה הדרגתית של הסוכר עד שהקצף תפוח ובהיר.

הקצפת-ביצים-לטורט

מוסיפים בהדרגה ותוך ערבול איטי מאוד את הקמח ואבקת האפיה רק עד שהקמח נעלם בתערובת. מסיימים את הערבול באופן ידני עם מרית, בתנועת קיפול עדינה.
יוצקים את התערובת לתבנית ואופים במשך כחצי שעה עד שקיסם שננעץ בעוגה יוצא יבש.
כשהעוגה מוכנה מעבירים סכין בעדינות סביב דפנות התנור ועל ידי כך מבטיחים ירידה אחידה של העוגה וגובה אחיד יחסית שלה.
**אם מכינים את העוגה בשתי קומות מכפילים את כמות התערובת לטורט ומחלקים אותה בין 2 תבניות בגדלים שונים.
אם מחליטים שהתבנית התחתונה תהיה בקוטר 24 ס"מ והעליונה בקוטר קטן יותר ניתן להקטין את הכמויות, אולם רצוי למלא כל תבנית עד 3/4 גובה כי העוגה תופחת באפיה.

לסירופ סוכר:

בסיר קטן מביאים לרתיחה את הסוכר והמים ונותנים להם לבעבע עוד כמה דקות עד שנוצר סירופ סמיך.
אם רוצים, מוסיפים לסירופ תמצית וניל ו/או כף או שתיים של ליקר שאוהבים (רום, אמרטו, וויסקי וכו').

הכנת ה"חול", הצדפים וכוכבי הים מבצק פריך

בקערת מעבד המזון מניחים את הקמח, הסוכר והחמאה ומתחילים לערבל בפולסים

DSC_0416

מפסיקים את הערבול כשהתערובת מקבלת מרקם חולי ונראית קצת כמו קוסקוס גס

DSC_0418

מעבירים כחצי מהתערובת לתבנית מרופדת בנייר אפיה ואופים בחום של 180 מעלות במשך כ- 10 דקות עד שהם משחימים. אפשר לערבב מדי פעם את הפרורים כדי לוודא שכולם ייצבעו בצבע אחיד.

DSC_0471

להכנת הצדפים וכוכבי הים – ממשיכים לעבד את הבצק עם תוספת של כף או שתיים של  שמנת מתוקה או חלב (או מים) עד שמתקבל בצק קצת יותר אחיד. המבחן הכי נוח הוא לקחת כמה חתיכות ולאחד אותן עם היד – אם מתקבל גוש אחיד הבצק מוכן לפעולה

DSC_0421

מעצבים מהבצק צורות של כוכבי ים ושל צדפים. את הכוכב הכנו ידנית על ידי שיטוח הבצק, שרטוט צורת כוכב עם סכין (כמובן שאפשר גם עם חותכן), ועיבוי העוכב באמצעות "הדבקת" בצק נוסף מעל. ממש כמו בעבודות היצירה שעשינו בילדותנו.

DSC_0430

להשלמת המראה חוררנו חורים קטנים בכוכבי הים בעזרת קיסם אזנים, ועיקלנו את השוליים של הכוכב כך שידמו יותר לכוכב ים.

DSC_0441

את הצדפים הכנו בעזרת תבנית מדלנים – פשוט הנחנו חתיכות בצק בתבנית. ומאחר ורצינו צדפים בכמה גדלים קיצרנו חלק מהצדפים על ידי מילוי של חלק מהשקע למדלנים במקום כולו.

DSC_0424

כמובן שאפשר לעצב צדפים גם ידנית או באמצעות חותכנים. פשוט התבנית היתה קיצור דרך נוח.

את כוכבי הים והצדפים מכניסים למקרר או למקפיא למשך של לפחות 10 דקות לפני האפיה, וזאת על מנת שישמרו על הצורה שלהם באפיה (בצק על בסיס חמאה שנכנס לאפיה בטמפרטורת החדר עלול להתכווץ).

DSC_0445
לאחר מכן אופים אותם במשך כ- 10 דקות עד שיזהיבו מעט.
אם נשארו לכם עודפי בצק שטחו אותם על גבי התבנית בה אתם אופים את כוכבי הים והצדפים ואפו יחד איתם. לאחר האפיה, כשהבצק מתקרר פשוט פוררו אותם והוסיפו את ערימת ה"חול"

DSC_0468

הרכיב האחרון שנותר להכין הוא הקרם וזה כבר פשוט מאוד – בקערת המיקסר מקציפים את השמנת המתוקה, החלב והאינסטנט פודינג עד שמתקבל קרם סמיך.
אני יכולה לציין מראש, שלא חייבים להשתמש בקרם הזה ואפשר להכין כל קרם שאתם אוהבים לציפוי עוגות (למשל קרם חמאה ומרנג כפי שהכנו ב naked cake או קרם מסקרפונה כפי שהכנו בעוגת ההיומולדת עם התותים) אני פשוט מוצאת שהקרם הזה מאוד נוח לעבודה ואם לא משתמשים בכמות גדולה של אינסטנט אז הטעם שלו עדין יחסית.

ועכשיו – להרכבת העוגה ולקישוט

ראשית – מחלקים את העוגה ל- 2 או 3 שכבות – אנחנו נעזרנו בתבנית עם חריצים שמיועדת לכך, אבל חשוב לשים לב שקוטר התבנית עולה על 24 ס"מ וזה עלול להיות בעייתי אם העוגה שלכם קטנה ממנו (כי אז צריך להזיז אותה תוך כדי החיתוך.

DSC_0452

גם את העוגה העליונה חתכנו – בעיקר כדי ליישר אותה. אפשר כמובן לחצות גם אותה לשניים כדי שכל עוגה תהיה עם קרם באמצע.

DSC_0454

מניחים את מחצית העוגה התחתונה על צלחת ההגשה – שימו לב שעדיף לשמור את החלק התחתון של העוגה כך שיהיה השכבה העליונה כיוון שהוא הכי ישר (מכיוון שהיה התחתית) – מברישים אותו בסירופ הסוכר וממלאים בקרם.
אנחנו השתמשנו בשק זילוף לצורך המילוי כדי לקבל שכבה אחידה אבל זה ממש לא הכרחי ואפשר להשתמש במרית או פלטה  (ממילא מניחים עוד שכבות מעל ולא רואים את הזילוף).

DSC_0475

מכסים בשכבת עוגה נוספת ומברישים גם אותה קלות בסירופ הסוכר (אפשר להבריש מראש את החלק שיהיה פנימי ואז לכסות.
אם משתמשים ב 3 שכבות, דואגים להבריש כל שכבה בסירופ ולאחר מכן למלא בקרם בין השכבות. אנחנו כאן הכנו עוגה מ- 2 שכבות בלבד.

DSC_0478

ועכשיו לטריק הנהדר שלמדתי לציפוי חלק ואחיד של העוגה – הרעיון הוא לצפות את העוגה בשני שלבים – פעם אחת בשכבה דקה של קרם (כמו בתמונה שמתחת) – כזו שעדיין רואים דרכה את העוגה, לקרר את העוגה למשך כ- 10 דקות כדי שהקרם יתייצב (במקרר או במקפיא)  ורק אז לצפות בשכבה נוספת, עבה יותר, של קרם.
בשיטה הזו פירורי העוגה נדבקים לשכבה הראשונה ולאחר מכן קל יותר לקבל ציפוי אחיד וחלק וללא פירורים בשכבה השניה.

DSC_0485

לצורך קבלת הצבע המדורג של העוגה נשתמש בכמחצית הקרם שנותרה (המחצית השניה שימשה לציפוי העוגה ולמילוי). מסדרים 4 קערות שבכל אחת מהן כמות של בערך כוס וחצי קרם – קערה אחת משאירים כמו שהיא ואת השאר שאותה צובעים בעזרת מעט צבע מאכל כחול. כל אחת נצבעת עם כמות שונה של צבע על מנת לקבל 3 גוונים של תכלת. שימו לב שהיום צבעי המאכל מאוד מרוכזים ומספיקה כמות קטנה יחסית של 2 טיפול כדי לקבל קרם יפייפה. אני ממליצה להשתמש בצבעים של מג'יק קולור, שהם מתוצרת הארץ ומגיעים בג'ל מרוכז בצבעים נהדרים בבקבוק שנוח להוציא ממנו טיפה קטנה לצורך הצביעה (בניגוד לווילטון שמגיעים בקופסאות קטנות ומצריכים צביעה באמצעות קיסם שתמיד גורמת לזה שכל היד שלי מתלכלכת מהצבע).
זכרו שתמיד אפשר לדלל את הקרם במעט קרם לבן אם רוצים להבהיר אותו. מעבירים את הקרמים לשקיות זילוף, כולל קרם לבן.

DSC_0533

מזלפים 4 עיגולים מסביב לעוגה – מתחילים בכהה ומסיימים בלבן.
ואני כבר אומרת שלא נורא אם הזילוף יוצא לא הכי ישר (כמו אצלי, בזכות ה"כשרון" המיוחד שלי לזלף על העוקם) אחר כך אנחנו מיישרים הכל עם פלטה ולא יראו כלום. באחריות!
DSC_0541

כשמסיימים לזלף את כל שכבות הצבע עוברים עם פלטה או עם קלף ישר (שפכטל) על דפנות העוגה ב- 19 מעלות ופשוט מיישרים את הקרם. מדי פעם עוצרים ומעבירים שאריות קרם שיצטברו על הפלטה לקערה. DSC_0547

עושים את זה כמה פעמים עד שמתקבל ציפוי חלק ואחיד יחסית.
רואים? למרות שהעיגולים שזילפתי מסביב לעוגה היו רחוקים מלהיות מושלמים יצא יופי של ציפוי מדורג.
ואם רוצים שהציפוי יהיה ממש חלק, הטריק הוא לטבול את הפלטה במעט מים ואז לעבור על הקרם.

DSC_0548

מכניסים את העוגה למקפיא או למקרר למשך כ 10 דקות כדי לתת לקרם להתייצב ובינתים חוזרים על הפעולה עם העוגה העליונה.

להצבת העוגה העליונה על העוגה התחתונה באופן יציב מסדרים על העוגה התחתונה 3-4 שיפודי עץ שחתכנו כך שיבלטו בערך כסנטימטר או שניים מעל העוגה הראשונה

DSC_0549

בעדינות ובזהירות מניחים את העוגה העליונה מעל התחתונה.
קל יותר לעשות את זה כשהעוגות בילו במקפיא כחצי שעה לפני ההרכבה כי אז הקרם מאוד יציב ולא נמרח.

DSC_0550

השלב האחרון הוא הקישוט ב"חול" ובכוכבי הים והצדפים תוך כדי קריאת התפעלות בלתי צנועות בעליל מהעוגה המהממת שיצאה לכם 🙂

DSC_0553ה"חול" גם יעזור להסתיר את נקודות החיבור שבין שתי השכבות. אם לא משתמשים בחול אני מציעה לקשט עם קישוט קנוי אחר או לזלף עיגול יפה או כל זילוף אחר שתרצו על אזור החיבור.

DSC_0554

לפיינאל טאץ' אפשר להוסיף דגלים, או כל קישוט אחר שתרצו. אם אתם מצליחים למצוא כף קטנה אפשר להוסיף אותה לעוגה. גם צדפים משוקולד יכולים להוסיף מאוד למראה.

DSC_0602

אז זו היתה עוגת היומולדת החגיגית לנו. עם כל המראה המושקע שלה, אתם רואים שבסך הכל מדובר בעוגת טורט עם קרם שקל יחסית להכין ושהקישוט שלה הופך אותה לעוגה סופר מרשימה, כך שאל תחששו לנסות ולהכין אותה.

המון תודה לחן המקסימה על מפגש מהנה במיוחד ועל שיתוף הפעולה שהוביל לעוגה המהממת שלנו.

ובהזדמנות זו אני שבה ומזכירה לכם שעדיין לא מאוחר להשתתף בפעילות היום הולדת בדף הפייסבוק של שמח במטבח – פשוט נכנסים  לקישור, כותבים בתגובה באיזו עוגה מהבלוג תרצו להתפנק ושניים מכם יזכו בסל של מתנות שווה במיוחד:
מתנה 1: עוגה שאני אכין עבור אחד מכם לפי בחירתו מתוך המבחר שבבלוג ובנוסף סכין סנטוקו מסידרת אדוני ותבנית אפיה מסידרת M4 של ARCOSTEEL ארקוסטיל ומארז מוצרי Lotus – לוטוס
מתנה 2: פינוק מתוק שאכין עבורכם (הפתעה!), מחבת הארד אנודייזד של ארקוסטיל ומארז מוצרי לוטוס.
הפעילות היא עד מוצ"ש 23.7.16 והזוכים יוכרזו ביום א 24.7.16.

birthday present

 

‏15 תגובות

  1. פרידה ב- 20 ביולי 2016 בשעה 14:36

    עוגה מהממת!! דורשת זמן השקעה אך פשוטה במרכיבים שלה ופשוטה להכנה. זה פשוט מעולה. רשמתי את האי מייל שלי אך אני לא נמצאת בו אלא רק בפייס

  2. הילה ב- 20 ביולי 2016 בשעה 23:15

    בול בזמן 🙂 שבוע הבא חוגגים שנה לגוזל בנושא נאוטיקה וים 🙂
    עכשיו אני יודעת איזו עוגה אכין…

  3. פיית העוגיות ב- 24 ביולי 2016 בשעה 14:03

    אוי זה מקסים ממש 🙂
    הכי קיץ שיש!
    מקווה שהיה יומולדת שמחחחחח ומתוק במיוחד

  4. ענבל ב- 14 באוגוסט 2016 בשעה 12:15

    עוגה מהממת!! בדיוק צריכה למסיבת רווקות בנושא ים. במרכיבים אין שמן. העוגה לא מתפוררת ללא שמן?

    • שמח במטבח ב- 14 באוגוסט 2016 בשעה 18:56

      אל דאגה, העוגה לא מתפוררת. אבל רצוי להכין יום מראש

  5. דור ב- 16 בינואר 2017 בשעה 20:43

    אצלי העוגה נפלה אחרי האפייה. איך מקררים נכון כדי שהעוגה לא תיפול ?

    • שמח במטבח ב- 17 בינואר 2017 בשעה 9:20

      הי דור
      טיפ ראשון זה להקפיד על זמני אפיה ולהוציא את העוגה רק לאחר שעברה את מבחן הקיסם
      טיפ שני זה להעביר סכין סביב דפנות העוגה כשהיא מוכנה ולהכניס אותה לתנור הכבוי לעוד 5-10 דקות. העוגה תרד לאט ובגלל שהיא לא דבוקה לדפנות היא תרד באופן אחיד
      ואם העוגה נפלה קצת, או שיש לה "בטן" פשוט מיישרים עם סכין.

  6. אורי הוברמן ב- 27 ביולי 2017 בשעה 10:48

    היי 🙂 אני מכינה ליומולדת של הבנות שלי עוגת שוקולד בסגנון קיץ/ים ורציתי לשאול אם היית ממליצה להשתמש במקום הקרם שוקולד הקלאסי בקרם הלבן שבעוגה זו + בקישוטי החול? או שזה נראה פחות טוב על עוגת שוקולד? תודה רבה מראש על המענה!!
    אורי

    • שמח במטבח ב- 28 ביולי 2017 בשעה 6:33

      המון מזל טוב אורי ליום ההולדת של הבנות
      נראה לי שאין בעיה להכין קרם לבן גם על עוגת שוקולד. הכל הולך ואני בטוחה שהשילוב יהיה טעים להפליא

  7. הדס שוורץ ב- 1 באוגוסט 2018 בשעה 17:17

    היי, אם אני רוצה להכין מראש את העוגה כדאי לחכות עם שלב החול עד לפני ההגשה? (חוששת שירטב) ובנוסף הכנתי צדפים וקישוטי ים מבצק סוכר לבן..וזה בכלל בעייתי עם קירור,מניחה שאת זה ממש לפני ההגשה?

    • שמח במטבח ב- 3 באוגוסט 2018 בשעה 4:50

      אכן עדיף לשמור את החול ועל הקישוטים מבצק סוכר בנפרד ולהרכיב לפני ההגשה או בסמוך אליה. בצק סוכר אמנם מתמוסס בסביבה לחה אבל לוקח לו שעה שעתיים עד שזה מורגש (ולרוב גם לא ממש אוכלים את הקישוטים האלה אא"כ הילד ממש ממש אוהב את הטעם של בצק הסוכר 🙂 )

  8. מלי ב- 14 במרץ 2021 בשעה 15:25

    אני עוקבת אחרייך הרבה זמן , מאוד אוהבת את המתכונים שלך , באמת מוצלחים ביותר , פשוט אליפות .
    במיוחד האלפחורס הורסססס , ויש עוד המון מתכונים מאוד מוצלחים.
    רציתי לשאו אותך האם יש איזשהי עוגה ( מתכון) שמתאים לקיץ , ומה הכוונה , במידה ורוצים לחגוג בחוץ והעוגה צריכה להיות כשעתיים שלוש בחוץ , איזו עוגה מתאימה , או מה מומלץ ? לא ניתן להכניסה למקרר בזמן הזה.

    • שמח במטבח ב- 14 במרץ 2021 בשעה 17:14

      הי מלי,
      תודה רבה על המילים החמות
      לגבי עוגה שתעמוד בחוץ בקיץ – אני לרוב מקפיאה את העוגה ומביאה אותה בתיק קור ואז מוציאה אותה סמוך להגשה וככה היא לא מתקלקלת.
      עוגות נוספות שמחזיקות הן עוגות שאינן עוגות מוס. עוגת שוקולד יציבה (את העוגה המהירה והמדהימה חשוב להגיש אחרי קרור), פאיים למיניהם, עוגות בחושות וכו'

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *