עוגת מוס שוקולד חגיגית

כמה שאני אוהבת ימי הולדת!! ולא משנה איזה – של הגוזלים (כמובן… הכי מרגש), של משפחה וחברים וכן.. גם שלי. מעולם לא סבלתי מהקטע של להתבעס מיומולדת או להתבייש בגיל. אני באמת חושבת שכל שנה רק משביחה אותנו והשנה הרגשתי כך אפילו יותר כשזכיתי לחגוג את יום ההולדת שלי עם 3 גוזלים וביניהם גוזלית רכה שבדיוק באותו יום חגגה 8 חודשים של אור ואושר שהביאה לביתנו. אז ברור שהחלטתי לחגוג עם עוגת מוס שוקולד סופר חגיגית

וכמובן שאצלנו אין מצב שתהיה חגיגה בלי עוגה, וכבכל יומולדת זו הזדמנות נפלאה בשבילי לנסות עוד עוגת חלומות וקצת להתפרע בהכנות ובקישוטים.

אז הכנתי עוגת מוס שוקולד חלב, עשירה וקרמית, עם שכבות קריספיות נפלאות שהכנתי מאחד החטיפים האהובים עלי (גם לנישנוש וגם לקישוט ועיצוב עוגות) – קליק!
אתם כבר מכירים את העוגות החגיגיות שלי ויודעים שאני אוהבת לשלב בהם את הכדורונים השוקולדיים האלה (עוגת השכבות בשחור לבן ועוגת הקליקים המעופפים).

התוצאה היתה פשוט נהדרת ואין שמחה ממני לחלוק אתכם בתמונות ובמתכון

החומרים לתבנית בקוטר 20 ס"מ:

למוס שוקולד עשיר:

240 מ"ל (כוס) חלב
60 מ"ל (רבע כוס) שמנת מתוקה
60 גר' חלמונים (כ- 3 חלמונים של ביצה M)
30 גר' סירופ גלוקוזה (אפשר להמיר ב 30 גר' סוכר – 3 כפות)
כפית תמצית וניל איכותית
300 גר' שוקולד חלב
300 מ"ל שמנת מתוקה להקצפה (אני מעדיפה 38%)

לשכבת האמצע הקראנצ'ית:

1 חב' קליק בטעם שוקולד (איזה שאוהבים)
50 גר' שוקולד מריר

לתחתית:
3 חב' קליק לבן

לקישוט העליון:
3 חב' קליק בציפוי שוקולד (איזה טעם שאוהבים)
100 גר' שוקולד לבן
2 כפות שמנת מתוקה

ההכנה:

מתחילים בהכנת מוס השוקולד.
כאמור – מדובר במתכון למוס שוקולד עשיר, מהסוג שראיתי שפים רבים מהעולם משתמשים בו לעוגות המוס שלהם. וכן, המוס כולל חלמונים אבל הם עוברים תהליך של בישול עד ל 82 מעלות כך שטכנית הם אינם נחשבים לחלמונים חיים.

המתכון מתחיל בהכנת קרם אנגלז שהוא מעין פודינג עשיר וונילי. מחממים את החלב והשמנת בסיר או קלחת ובמקביל מערבבים בקערה נפרדת את החלמונים עם סירופ הגלוקוזה או הסוכר ותמצית הוניל.
סירופ גלוקוזה הוא סירופ שקוף שנמכר בחנויות המתמחות. הגלוקוזה נותנת מרקם קצת יותר גמיש למוס ולכן השתמשתי בה, אבל אין בעיה להכין גם עם סוכר.

כשהחלב רותח מוסיפים אותו בהדרגה ובזהירות לתערובת החלמונים (לא להוסיף בבת אחת כי אז החלמונים ייקרשו) תוך ערבוב מתמיד.


לאחר מכן מחזירים את התערובת לסיר ומבשלים תוך כדי שמערבבים עם כף עץ או לקקן בלי הפסקה עד שמתקבלת תערובת סמיכה – כזו שכשמים אותה על מרית היא מכסה אותה בשכבה יפה וכשמעבירים דרכה אצבע נשאר רווח. אם משתמשים במד טמפרטורה, הטמפרטורה צריכה להיות 82 מעלות (ולא מתחתית הסיר אלא ממרכז התערובת).
חשוב להקפיד על הערבוב כי ההסמכה מתרחשת די מהר.

את התערובת יוצקים לקערה (או קנקן) שבה מחכה שוקולד החלב – אני מעדיפה לסנן ליתר בטחון למקרה שנשארו בסיר חלקיקי חלמונים שנקרשו. נותנים לתערובת להתחמם מעט ולשוקולד להתחיל להתמוסס ואז מערבבים עם מטרפה והכי טוב – עם בלנדר מוט.

מניחים לתערובת להתקרר לפחות לשעה עד שהיא מגיעה ל 35 מעלות (שזה אומר שאם נכניס אליה אצבע נקיה אחרי שערבבנו את המסה היא תהיה חמימה ונעימה. אם ממהרים אפשר להכניס למקרר ולערבב מדי פעם.

בזמן הזה מכינים את השכבה הקראנצ'ית שתפתיע באמצע העוגה. זה לא חובה אבל לטעמי זה ממש ממש מוסיף. אפשר כמובן לשלב שכבה אחרת במרכז העוגה (שכבת טורט דקה שמורטבת בליקר או סירופ סוכר, שכבת מרנג או כל שכבה שמתחשק לכם לשתול – לי התחשק הפעם שיהיה משהו קראנצ'י בעוגה.

ההכנה פה די פשוטה ולדעתי עליתי על טריק מעולה – לוקחים חבילה של קליק (באיזה טעם שאתם אוהבים או מוצאים בסופר – אני השתמשתי בטעם "כדורי שוקולד") שמים בשקית עבה עם סגירת זיפ-לוק ובעזר מערוך מועכים אותה לפרורים (אפשר גם במעבד מזון, שייקר וכו', לי לא התחשק ללכלך עוד כלי). מוסיפים 50 גר' שוקולד מריר מומס ומערבבים עד שהכל מצופה בשוקולד.

את כל הקראנצ'יות המתוקה הזו מעבירים לנייר אפיה שעליו סימנו את קוטר התבנית ופשוט מעצבים עיגול שיהיה קטן מקוטר התבנית. אפשר להניח נייר אפיה נוסף מעל ולרדד כי רצוי שהשכבה תהיה דקה – כ 2 מילימטר (אחרת יהיה קשה לחתוך אותה).

כפי שאתם יכולים לראות בתמונה, זה לא צריך להיות מושלם, מדובר בשכבה פנימית. רק חשוב שתהיה דקה ושלא תחרוג מגבולות התבנית כדי שלא יראו אותה מבחוץ.

מכניסים למקפיא ומחכים. ממילא עלינו להמתין שתערובת המוס הבסיסית תתקרר כדי שאפשר יהיה להרכיב את המוס ואת העוגה. זה יקח לפחות חצי שעה.

ו… חזרה למוס
כשתערובת השוקולד קרה מספיק, מקציפים את השמנת לקצפת רכה ומאחדים בין הקצפת לשוקולד. בהתחלה שמים קצת קצפת בתערובת השוקולד ומערבבים ולאחר מכן מקפלים את התערובת לתוך הקצפת בעדינות עד שיש קרם אחיד.
אציין שיש שפים שמשתמשים בג'לטין לחזק את המוס (כמות של 5 גר' אבקת ג'לטין שעורבבה עם 30 מ"ל מים וישבה בצד עד שהכל הפך לג'לי, ולאחר מכן הומסה ונוספה לתערובת). לטעמי אין שום חובה בג'לטין והעוגה נהדרת כשהיא מוגשת מהמקפיא או מעט מופשרת.

כמובן שלא נעשה עוגת מוס ללא תחתית. והפעם, כיאה לעוגת קליקים החלטתי לעשות קיצור דרך טעים ולרפד את התחתית בקליקים לבנים (אפשר בכל קליק שאוהבים) אפשר להכין תחתית מקליקים שלמים ואפשר קצת למעוך אותם (כמו שעשינו עם השכבה הקראנצ'ית) ואז תהיה תחתית קצת יותר אחידה – זה רק עניין של העדפה שלכם. בכל מקרה זה התגלה כקיצור דרך נהדר ליצירת תחתית מעניינת לעוגת מוס.

אז.. מניים בתחתית את הקליקים, מרפדים את דפנות התבנית בשקף (זוכרים את הטריק שלי של הקליפסים המשרדיים שיתפסו את השקף שלי יעשה חריץ בעוגה?)

יוצקים מחצית מכמות המוס על הבסיס שלנו ומעבירים למקפיא שיתייצב (כדי שאפשר יהיה לשים את השכבה הקראנצית בלי ש"תטבע" בעוגה. בשלב הזה כל כך התחשק לי שוק פריז כמו בכל תכניות האפיה  😆
את המחצית השניה של המוס שומרים בינתים במקרר.

כשהמוס מספיק יציב (אצי זה לקח בערך שעה) מניחים בעדינות את השכבה הקראנצ'ית ומכסים ביתרת המוס.

מעבירים הכל למקפיא עד שהמוס קפוא דיו זה יקח בערך שעתיים.

ועכשיו – לקישוט – מסדרים מעל העוגה שכבה יפה של קליקים (באיזה טעם שתרצו – פה ההשתמשתי בקלאסי השוקולדי). המלצה שלי – תשקיעו בלסדר מעגל חיצוני צמוד לשקף, את השאר אפשר לסדר בלי לעבור אחד אחד ולדאוג שיהיו במעגלים – ממילא הם יכוסו בשוקולד לבן.

ו… לפינאל טאץ' – ממיסים שוקולד לבן עם מעט שמנת (בעדינות, עם הרבה ערבובים באמצע כי שוקולד לבן הוא מאוד רגיש), מעבירים לשקית זילוף ופשוט מתחילים "לצייר" קווים על העוגה. שימו לב שה ילכלך לכם את השיש… אבל זה גם אומר שיהיו הרבה "ליקוקים" של שאריות (בתנאי כמובן שהשיש שכם היה נקי 😛 .

אני החלטתי לא להשאיר הכל על אותו כיוון וזירזפתי פסים בכל מיני כיוונים.

וכדי שהעוגה לא תיראה אחידה מדי ו"מונוטונית" קישטתי במרכז בעוד כמה קליקים.

איזה תוצאה שמחה וחגיגית !!
והכי כיף שבדיוק כשבאתי לקשט את העוגה הגיע משלוח הורס של ורדים מחברה אהובה שרצתה לשמח אותי ליום ההולדת. הם מייד הצטרפו לצילומים (ואתם יודעים שאני כמעט לא מצלמת עם פרחים.. לרוב בגלל שאני לא מצליחה לגדל אותם יותר מדי זמן חחח…)

אז זו היתה עוגת היומולדת שלי, שאיתה חגגתי עם המשפחה. כולם עפו על שילוב הטעמים והמרקמים ואפילו היו כמה מבני המשפחה שביקשו תוספת 🙂

אם אהבתם את הפוסט אל תשכחו להרשם לניוזלטר ולקבל מייל בכל פעם שמתפרסם מתכון חדש בבלוג – ההרשמה בחלק העליון בעמוד הראשי או בצד הימני של האתר (רק מכניסים שם וכתובת מייל בשורה הלבנה).
ואל תשכחו להצצטרף ולהשתתף בקבוצה החדשה שלי "שמח במטבח" ולשתף אותי בתמונות של עוגות היומולדת שלכם. ובכלל, שכחתי לספר שאני מחלקת מתנות ממש שוות לכבוד היומולדת שלי לאחד מחברי הקבוצה, אז כנסו לכאן ותירשמו ואולי תהיו אלה שיזכו בכל המתנות המדהימות.

*** הפוסט נכתב בשיתוף עם חברת יוניליוור יצרנית החטיף האהוב עלי – קליק.

 

‏24 תגובות

  1. דנית ב- 23 ביולי 2018 בשעה 10:12

    הי זאת פשוט עוגה מהממת על טהרת השוקולד בלבד, לא נראה לי שמישו יתנגד….
    ואין כמו לחגוג עם 3 גוזלים ממש כמוני – זה אושר צרוף!!
    הם הכיף שלנו והחיים היפים.

    • שמח במטבח ב- 25 ביולי 2018 בשעה 19:44

      המון תודה דנית
      אכן עוגה שחובבי השוקולד יעופו עליה

  2. כחלון אביבה ב- 23 ביולי 2018 בשעה 16:56

    נראה סוף

  3. רן בר-אל ב- 23 ביולי 2018 בשעה 18:42

    נראה מ ע ו ל ה!

  4. אודיה חן ב- 2 באוגוסט 2018 בשעה 13:38

    אין לי תבנית 20 , מה יחסי ההמרה אם אני עושה ב 26

  5. אודיה חן ב- 7 באוגוסט 2018 בשעה 19:47

    היי ,
    אני בדיוק באמצע ההכנה ברשימה של החומרים חמוס שוקולד, רשום פעמיים שמנת מתוקה , הראשון 60 מ"ל , לא ברור לפי ההסבר של ההכנה מתי מוסיפים את זה ?
    עשיתי בלי …
    רק מקציםה את השני – 300 מ"ל …
    מקווה שיצא טוב ולא הסתבכתי…

    • שמח במטבח ב- 8 באוגוסט 2018 בשעה 19:40

      צודקת אני מתקנת במתכון – הכוונה היתה שה 60 מ"ל מצטרפים לחלב לרתיחה

  6. אור מוסקוביץ ב- 29 בספטמבר 2018 בשעה 13:15

    אם לא רוצים לעשות תחתית של קליק אפשר בלי?
    או איזה אופציה אחרת אפשר?
    תודה

    • שמח במטבח ב- 6 באוקטובר 2018 בשעה 8:16

      אין בעיה להכין תחתית מביסקוויטים וחמאה כמו שמכינים בעוגות גבינה או להכין בצק פריך ואז לוותר על השכבה הקראנצ'ית באמצע . או להשתמש בשכבות של עוגת טורט. רעיון נוסף – שכבה קראנצית מקורנפלקס – יש מתכון בבלוג בשם אצבעות שוקולד ושם הכל מפורט.

  7. nuri ב- 3 במרץ 2019 בשעה 12:28

    היי
    יש לך אתר מהמםםם
    שאלה
    המוס יציב מספיק
    אין צורך בגלטין?

    • שמח במטבח ב- 7 במרץ 2019 בשעה 13:53

      הי נורי
      המוס יציב
      אם את אוהבת להשתמש בג'לטין את כמובן מוזמנת להוסיף. הייתי משתמשת ב 5-7 גר' ג'לטין (בתוספת מים כמובן.. אני מניחה שאת מכירה את הכללים לשימוש בג'לטין)

  8. מיכל מלמד ב- 16 באפריל 2019 בשעה 21:53

    היי באיזה שלב להוסיף את הג'לטין אם אני מחליטה לשים?

    • שמח במטבח ב- 17 באפריל 2019 בשעה 19:10

      מוסיפים את הג'לטין המומס לתערובת השוקולד לאחר שהתקררה ל 35 מעלות (טמפרטורה שנעימה במגע יד). מערבבים טוב טוב ואז מקפלים עם הקצפת.

  9. rache ב- 26 בספטמבר 2019 בשעה 9:23

    היי נראה מעולה. לא נפתח לי הטיפ שלך לציפוי של השקף. אפשר פירוט פליז?

    • שמח במטבח ב- 26 בספטמבר 2019 בשעה 19:35

      הי רחלי
      הטיפ הוא שפשוט תופסים את השקף ומחברים אותו לתבנית עם אטב כביסה או עם קליפס משרדי. זה מחזיק את השקף צמוד לתבנית ואז יותר קל ליצוק לתוכה את הבלילה בלי שהשקף יזוז וישפיע על הצורה

  10. יעל ב- 19 ביוני 2020 בשעה 9:05

    הי רות,

    ליומולדת של שנה שעברה הכנתי לבעלי את עוגת הממתקים ליומולדת הכי שמח וזה יצא מהמם ומושחת.
    השנה אני רוצה להכין את העוגה הזו, רציתי לדעת כמה זמן מראש אפשר להכין את זה?
    ואם אני שמה קלילקים למטה זה ומקפיאה זה לא מתייבש?

    תודה על האתר המדהים, תמשיכי להפתיע.

    • שמח במטבח ב- 21 ביוני 2020 בשעה 18:54

      הי יעל
      אין בעיה להכין מראש ולהקפיא. רק את הקישוט אני מציעה להכין יום לפני.
      כשהעוגה מופשרת אין בעיה עם התחתית של הקליקים. אם את דואגת אפשר גם קצת לטחון אותם.

  11. אביגיל ב- 10 בינואר 2021 בשעה 18:00

    אמלה הכנתי וכולם פשוט זללו!!
    לבת שלי היה יום הולדת ולמתנה נחשי מה רצתה???
    את המקפיא של רות משמח במטבח(כולל כל העוגות כמובן)
    תודה ענקיתתת

    • שמח במטבח ב- 10 בינואר 2021 בשעה 18:31

      איזה חמודה!! המון מזל טוב לילדונת

  12. נועה איפרח ב- 18 בינואר 2022 בשעה 19:57

    לא רשום כמה ג’לטין לשים
    ומה זה אומר להמיס שוב להכין אם מים ואז איך אני ממיסה שוב אני רוצה נורא להכין

    • שמח במטבח ב- 18 בינואר 2022 בשעה 22:41

      הי נועה
      כתוב במתכון "כמות של 5 גר' אבקת ג'לטין שעורבבה עם 30 מ"ל מים וישבה בצד עד שהכל הפך לג'לי, ולאחר מכן הומסה ונוספה לתערובת" זה אומר שמערבבים 5 גרם ג'לטין עם 30 מ"ל מים, מניחים בצד עד שהתערובת מתקשה, ואז מחממים 10 שניות במיקרו וזה נמס והופך לנוזל ואותו מוסיפים לתערובת ומערבבים מהר מהר.

  13. נועה איפרח ב- 18 בינואר 2022 בשעה 20:02

    איך משתמשים בגלטין אמיר שמח להבין

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *