חלת תפוח בדבש – חלה לראש השנה

כמו שאין חגיגה בלי עוגה, אצלנו אין חג בלי חלה.
אז נכון שבמקור החלה נועדה לברכות, אבל עם הזמן בני המשפחה הפנימו שלברכות עדיף חלה פשוטה יותר ולארוחה מתפנקים עם החלה המושקעת.
בכל פעם אני מחפשת מתכון או רעיון חדש לחלה מיוחדת ויפה, והשנה התחשק לי לגוון עם חלה שלא רק שיש לה צורה יפה אלה גם תפתיע את הסועדים עם מילוי, ומה יותר מתאים לראש השנה מאשר תפוח בדבש? אז שילבתי בין השניים (בצק חלה ותפוחים מקורמלים בדבש).


גם בקליעה החלטתי להתחדש ולנסות קליעה מ 4 רצועות, שהתגלתה כפשוטה למדי ברגע שמבינים את העיקרון. אל דאגה, אני יהיה פה הסבר מפורט איך לקלוע, תמונות וגם הפניה לסרטון שלי ממש עזר להבין את הפרנציפ.
אז שנסו מתניים, הכינו את השמרים, התפוחים והדבש ובואו להכין איתי את החלה החמודה שבתמונה. זה כיף וזה הרבה יותר קל ממה שנראה לכם 🙂
המתכון כמובן מתאים גם לחלה בלי המילוי והוראות הקליעה זהות 🙂

החומרים (לשתי חלות):

לבצק:
1 קילו קמח לבן
2 כפות שמרים יבשים או שקית/קוביית שמרית
חצי כוס סוכר
חצי כוס דבש
חצי כוס שמן צמחי (קנולה/חמניות/סויה וכו')
2 ביצים גדולות
חצי כפית מלח
בערך כוס וחצי מים (ראו הסבר במתכון)

למלית:
4 תפוחי סמיט (מהזן הירוק החמוץ)
1/2 כוס סוכר חום
2 כפות דבש
50 גר' חמאה
כפית תמצית וניל
2-3 כפות ברנדי/קוניאק (לא חובה)

לזיגוג:
1 ביצה (לפני כניסה לתנור)
2 כפות דבש מדוללות במעט מים (אחרי שהחלה יוצאת מהתנור)

ההכנה:

הבצק:
בקערת המיקסר מניחים את הקמח והשמרים ומערבבים כך שהשמרים נטמעים בקמח. לאחר מכן מוסיפים את שאר החומרים למעט המים (עצה שלי, תוסיפו את השמן לפני הדבש ובאותה כוס מדידה, כך הדבש לא ידבק לכוס כשתמזגו אותו לקערת המיקסר).
מתחילים לערבל במהירות איטית עם וו לישה ומוסיפים את המים בהדרגה. מתחילים בכוס מים ומערבלים לאט לאט. כשהמים נטמעים בבצק אפשר להגביר את המהירות ואז לבדוק אם הבצק יבש או לא. אם הבצק יבש מוסיפים עוד קצת מים (בהדרגה) וממשיכים ללוש במיקסר במשך כ- 5 דקות לפחות.

DSC_9018

בסופו של תהליך הלישה יתקבל בצק חלק, נעים למעט ומעט דביק. מעבירים את הבצק לקערה משומנת, משמנים את חלקו העליון, מכסים במגבת או בניילון נצמד ומניחים להתפחה של חצי שעה בטמפרטורת החדר ולאחריה לפחות 4 שעות במקרר.
לאלה מביניכם שממהרים, אפשר לדלג על ההתפחה במקרר ואז נדרשת התפחה של כשעתיים בטמפרטורת החדר (בחורף אולי קצת יותר).

בסופו של התהליך תקבלו בצק שתפח ועלה יפה. אם תשתמשו (כמוני) בקערת זכוכית אפשר יהיה לראות את הבועות שנוצרו בבצק במהלך התפיחה.

DSC_9059

המלית

אנחנו נעזוב לרגע את הבצק, ובזמן שהוא תופח נכין את מלית התפוחים שלנו. לשם כך נצטרך לרוקן על תפוח מהליבה שלו

DSC_9026

לאחר מכן נקלף כל תפוח, נחתוך לפרוסות וכל פרוסה נחתוך לקוביות קטנות. באופן מפתיע זה הולך יותר מהר ממה שאתם חושבים 🙂DSC_9029

 

במחבת עמוקה נניח את החמאה, הדבש והסוכר החום שלנו וניתן להם להתחיל להתמוסס

DSC_9036

כשהסוכר והחמאה נמסים מוסיפים את קוביות התפוחים, משאירים את המחבת על אש גבוהה ונותנים לתפוחים לספוג את החמאה והסוכר ולהתקרמל. מדי פעם מערבבים בעדינות (אני מעדיפה עם לקקן שעמיד בחום) לקראת סוף הקירמול מוסיפים את תמצית הוניל ואת הברנדי/קוניאק. אל דאגה, האלכוהול יתאדה וישאר רק הטעם הטעים שלהם (ואם בכל זאת אתם לא רוצים, אפשר לוותר על הוספת הברנדי/קוניאק).
התהליך לוקח כ- 10 דקות ובסופו תקבלו תפוחים מקורמלים שמאוד קשה לעמוד בפניהם.

תפוחים-מתקרמלים

מעבירים את התפוחים לכלי נפרד ונותנים להם להצטנן.
DSC_9053

עיצוב והרכבת החלה

כשהבצק שלנו תפח יפה ומלית התפוחים התקררה אפשר להתחיל בעיצוב והרכבת החלה (שזה החלק הכי כיפי בעיני).
מעבירים את הבצק למשטח עבודה משומן ומשטחים אותו מעט (או במילים אחרות, מפנצ'רים). שימו לב שהפעם אני ממליצה לשמן בעזרת מעט ספריי שמן ולא לקמח כי הקימוח מקשה על יצירת הרצועות.
מחלקים את הבצק לשני חלקים וכל חצי מחלקים ל 4 חלקים.

DSC_9093

על המשטח המשומן מעט משטחים כל חלק לצורה של מלבן מוארך, בעזרת כף מסדרים במרכז שורה של תפוחים מקורמלים וסוגרים את המלבן לרצועה על ידי הידוק הקצוות כלפי מעלה.

DSC_9103

לאחר שמהדקים את כל הקצוות מגלגלים את הרצועה שלנו בתנועות משיכה כך שהיא אפילו תתארך במעט (להזהר לא למתוח יותר מדי כי הבצק יהיה דק מדי והוא עלול להקרע.
DSC_9100

כך עושים עם כל 4 הרצועות ואז מגיע השלב המגניב של הקליעה.

כאן אני חייבת לעצור רגע ולספר לכם שלקראת הכנת הפוסט חיפשתי דרך חדשה לקלוע חלות ולצורך כך צפיתי באינספור סרטונים של קליעת חלה. חלקם טובים יותר חלקם טובים פחות ורובם משעשעים מאוד. מה שבטוח זה שהנשים הדתיות האמריקאיות שולטות בסרטונים הללו ויש מבחר גדול מהם.
אחד הסרטונים שהכי שעשע אותי הוא של אשה שנתנה לבן שלה (6) לצלם והוא שאל שאלות והעיר הערות משלו במהלך הצילומים, והיא גם ענתה לו תוך כדי ההדגמה המוסרטת (זה היה די מצחיק) למרות זאת ההדגמה היתה טובה מאוד והבנתי ממנה יפה איך לקלוע צמה מ- 6 רצועות (הסרטון כאן למי שמעוניין לראות).

אבל נחזור אלינו. הקליעה מ 4 רצועות מאוד פשוטה ברגע שמבינים את העיקרון. אני אנסה להסביר אותו וליתר בטחון, כי אין כמו מראה עיניים, אפנה אתכם לסרטון הזה שבו נעזרתי בעת הקליעה.

לצורך הקליעה ממספרים את הרצועות שלנו, כאשר לאחר כל זוג פעולות ממספרים הכל מחדש. עושים את אותה פעולה פעם אחת מצד ימין ופעם אחת מצד שמאל וזה הולך ככה:
לוקחים את רצועה 1 מימין ומעבירים אותה לאמצע (מעל רצועה 2, כלומר בין 2 ל 3), ואז לוקחים את רצועה 3 ומעבירים אותה ימינה מעל רצועות 1 ו 2.
ועכשיו אותו דבר משמאל – לוקחים את רצועה 4 ומעבירים לאמצע (מעל 3 ובין בין 3 ל 2) ואילו את רצועה 2 מעבירים לצד שמאל מעל רצועות 3 ו- 4. וחוזר חלילה(1 מעל 2, 3 מעל 1 ו- 2 ואז אותו הליך רק משמאל לימין).
העקרון הוא שרצועה אחת הולכת לאמצע ורצועה שניה הולכת לשוליים (אגב, אותו עקרון מיושם גם בקליעת 6)
צילמתי לכם את כל השלבים של הקליעה שאני עשיתי (מימין לשמאל), אבל אני ממליצה לכם בחום לראות את הסרטון – אני מודה שכל הדיאגרמות לא עזרו לי והבנתי את הפרנציפ רק כשראיתי את הסרט.

קליעת-חלה

בסופה של הקליעה, כשאי אפשר כבר יותר לקלוע מהדקים את הקצוות שנותרו ודוחסים אותן כלפי מטה. אני נוהגת לקצר קצת את החלק העליון של הצמה (שהוא לרוב די רופף) על ידי הידוק הבצק ביד (בתנועת חניקה) ולאחר מכן הידוק הקצוות ודחיסתן אל מתחת לחלה.

לוקחים רגע להתפעל מהחלה היפה שהכנו ואז מעבירים אותה בעדינות אל תבנית מרופדת בנייר אפיה. ההעברה צריכה להיעשות בשתי ידיים בתנועת עירסול.

DSC_9091

עכשיו נותנים לבצק לתפוח במשך כחצי שעה. לצורך כך מכסים אותו במגבת דקה ולא סיבית (שלא תשאיר סימנים על הבצק). ככה הוא נראה לפני ההתפחה.

ואז עוברים לעיצוב החלה השניה שלנו (כי הרי יש לנו בצק ומלית לשתי חלות).

כמובן שמי שלא צריך 2 חלות יכול להקפיא את הבצק (והמלית) כשהוא משוטח ועטוף היטב בניילון נצמד.

לקראת סוף ההתפחה מחממים את התנור ל 180 מעלות בטורבו.
מערבבים ביצה עם מעט מים ומורחים את החלה לפני שהיא נכנסת לתנור. מי שאוהב יכול לפזר עליה תוספות כמו פרג, שומשום וכו'. אני בחרתי במראה נקי.

את החלה אנחנו אופים במשך כ- 40-50 דקות עד שהיא שחומה ויציבה (זמן האפיה משתנה מתנור לתנור). אפשר להשאיר אותה בתנור הכבוי לאחר האפיה, זה לרוב רק מוסיף לה. מה שבטוח זה שאל תנסו לאפות אותה בפחות מ 40 דקות. יש כאן כמות גדולה של בצק ומלית והיא לא תאפה טוב במשך זמן קצר יותר. אם החלה מתחילה להשחים מדי לטעמכם אפשר לכסות את התבנית בנייר אלומיניום, אבל מניסיון שלי היא לא תשחים יתר על המידה ב 40 דקות.

לאחר האפיה כל שנותר לנו זה לזגג את החלה שלנו בזיגוג דבש שגם יוסיף לה מתוקות ובעיקר יתן לה ברק יפה. הזיגוג מורכב מדבש שמדולל במעט מים רותחים.

DSC_9146

עכשיו החלה שלנו מוכנה לכבוד החג (או השבת, או כל אירוע שתרצו) 🙂

 

מומלץ לחכות עם החיתוך של החלה עד שהיא תתקרר קצת. החתיכות יצאו יפות יותר וגם החלה תהיה במרקם אחיד יותר מאשר אם תחתך מייד לאחר האפיה.

DSC_9167

בהזדמנות זו אני רוצה לאחל לכם שנה טובה ומתוקה כדבש 🙂

חלת דבש

ואם אהבתם את המתכון, אשמח אם תגיבו פה בדף או בדף הפייסבוק של שמח במטבח ועוד יותר אשמח אם תשתפו אותי בתמונות של החלות שלכם. אין דבר שמשמח אותי יותר מלראות את המתכונים שלי קמים לתחיה במטבחים של אחרים.
facebook icon

 

 

‏10 תגובות

  1. נטלי ב- 11 בספטמבר 2015 בשעה 9:36

    חלה מהממת!!! חג שמח ♥

  2. פיית העוגיות ב- 12 בספטמבר 2015 בשעה 15:33

    נראה מהמם וטעיםםם 🙂
    כל הכבוד על ההשקעה
    ושתהיה שנה טובהההההה

    • שמח במטבח ב- 12 בספטמבר 2015 בשעה 19:20

      תודה רבה 🙂
      שנה נפלאה גם לך פיה יקרה

  3. מיכל ב- 25 באוגוסט 2018 בשעה 9:06

    טוב, זה מהמם!!!!!
    שנה טובה??

  4. אביבית ויצמן ב- 10 בספטמבר 2020 בשעה 16:15

    תודה על מתכון מהמם, מחכה כבר להכין אותה. אפשרי להקפיא אותה שבוע מראש? ואיך עדיף לתת אותה כמתנה ?

    • שמח במטבח ב- 13 בספטמבר 2020 בשעה 9:09

      תודה אביבית
      אפשר להכין ולהקפיא – ההמלצה שלי היא להקפיא כשהחלה עדיין קצת חמימה. ואז בחימום חוזר היא כמו חדשה
      אבל עדיף תמיד להכין ולהגיש בלי להתעסק עם הקפאות.
      לגבי מתנה.. או שתכיני בתבנית מלבנית ואז תוכלי לעטוף בשקית או שתכיני פרי סטייל ותשימי על צלחת הגשה יפה ותארזי.
      בכל מקרה, שיהיה חג שמח 🙂

      • אביבית ויצמן ב- 14 בספטמבר 2020 בשעה 15:29

        מקסים. תודה רבה !

  5. אביבית ב- 19 באוגוסט 2021 בשעה 10:17

    הכנתי אותה שנה שעברה, אני לא יכולה להתאפק להכין אותה שוב השנה!!! יאמיי !!

    • שמח במטבח ב- 20 באוגוסט 2021 בשעה 12:47

      תודה אביבית. בהחלט מבינה אותך

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *