עוגת יומולדת עם תות וקצפת

סוף השבוע הקרוב עומד בסימן החלפת קידומת , או בקיצור – יומולדת 40 לבעלי, אבי ילדי וזה ששאיתו אני חולקת את חיי כבר למעלה משני עשורים 🙂

אז לכבוד המאורע חשבתי וחשבתי איזו עוגה תפתח את החגיגות (והרי מתוכננות כמה חגיגות ובהתאם יהיו גם כמה עוגות), ולאחר מחשבה החלטתי ללכת על השילוב הקלאסי של תותים, קצפת ושוקולד.
וכמובן שיומולדת עגול שכזה מחייב עוגה חגיגית במיוחד, אז הכנתי  עוגת 3 קומות, שבכל קומה יש טורט, קרם מסקרפונה עשיר ושכבה מפנקת של תותים. ואם לא די בכל החגיגה הזו, מעל הכל שוכב לו גנאש שוקולד והכל מקושט בפרחי קרם מסקרפונה ובתותים. די חגיגי, לא?
הבעל שמח מאוד בעוגה ואני שמחתי שהוא נהנה ממנה. כי אין דרך טובה יותר לפתוח לעשור חדש ומוצלח מאשר עם עוגה שהוכנה עם המון אהבה 🙂

ההכנה של העוגה אולי נראית מסובכת אבל בגדול מדובר בעוגה די קלה להכנה (בגיזרת עוגות הרושם) שאפשר להכין מראש ובכמה שלבים. אז אני ממליצה לכם בחום לנסות אותה, ולא רק לחגיגות.

stroberry cream top shot

החומרים:

לבסיס טורט (לתבנית בקוטר 24 או 26 ס"מ):
6 ביצים גדולות
1 כוס (200 גר') סוכר
כפית תמצית וניל
קורט מלח
כוס ורבע  (175גר') קמח
כפית וחצי אבקת אפיה

לסירופ סוכר
1/2 כוס סוכר
1 כוס מים
כמה טיפות תמצית טעם או ליקר שאוהבים (רום, ויסקי, ברנדי, ליקר תפוזים וכו')

לקרם מסקרפונה
750 מ"ל (3 מיכלים) שמנת מתוקה
2 חב' גבינת מסקרפונה בטמפרטורת החדר
100 גר' אבקת סוכר
כפית תמצית וניל איכותית

לציפוי גנאש שוקולד
150 גר' שוקולד מריר/חלב או שילוב של השניים
200 מ"ל שמנת מתוקה
כף שמן צמחי (סויה, חמניות וכו')

למילוי ולקישוט
1/2 קילו תותים אדומים ויפים

DSC_3000

ההכנה

בסיס טורט (מומלץ להכין יום מראש):
מחממים את התנור לחום של 180 מעלות בטורבו.
בקערת המיקסר מקציפים את הביצים עם הסוכר, המלח ותמצית הוניל עד שמתקבל קצף בהיר, תפוח ומעט סמיך.
מוסיפים את הקמח ואת אבקת האפיה לתערובת הביצים ומערבבים בתנועת קיפול. חשוב לערבב בעדינות כדי שנפח הביצים לא ירד ומצד שני, חשוב שלא יהיו גושי קמח. הטריק שלי הוא להכניס את הלקקן לתחתית הקערה וכשמרימים אותו מנערים מעט ואז גושי הקמח מתפזרים.
מעבירים את התערובת לתבנית משומנת ומרופדת בנייר אפיה בתחתית שלה (חשוב לצורך המשך ההכנות) וובדפנות (זה עוזר ליצירת דפנות יפות יותר) ואופים במשך כ- 30 דקות בחום של 180 מעלות. העוגה מוכנס כשקיסם שננעץ בה יוצא נקי.
כאמור את הטורט מומלץ להכין יום לפני ולשמור מכוסה בצד כך הטורט יהיה יציב יותר וקל יותר לחיתוך.

DSC_7486

למחרת היום נסיים את הכנת יתר החומרים ונרכיב את העוגה שלנו.

סירופ סוכר:
מרתיחים בסיר סוכר, מים וליקר או תמצית טעם עד שהתערובת מסמיכה מעט.

תותים
שוטפים את התותים ומייבשים אותם היטב. פורסיפ את התותים לפרוסות דקות אבל לא דקות מדי. את החתיכות הכי יפות שומרים בצד לקישוט העליון.

DSC_2914

קרם מסקרפונה:
בקערת המיקסר שמים את המסקרפונה שהוצאנו מהמקרר מבעוד מועד (מסקרפונה קרה מהמקרר לא נוחה להקצפה) ואבקת הסוכר ומערבלים מעט עם וו גיטרה. העירבול ירכך את המסקרפונה עוד יותר ויסייע להקצפה שלה עם השמנת המתוקה.

DSC_2896

לאחר דקה או שתיים של הקצפה מוסיפים את מיכלי השמנת המתוקה ותמצית הוניל וממשיכים להקציף, בתחילה במהירות נמוכה ולאט לאט מגבירים עד שמתקבל קרם סמיך ויציב שרואים עליו את הסימנים של המקצף

DSC_2921

וכעת להרכבת העוגה:

בעזרת סכין משוננת ארוכה מיישרים את החלק העליון של העוגה ואז מחלקים בזהירות אותה ל- 3 פרוסות שוות בגודלן.
אני מודה שזה תמיד החלק שהכי קשה לי בהכנת העוגה כי אני אף פעם לא יודעת אם הפרוסות יוצאות סימטריות. הטריק הכי טוב הוא להשתמש בסרגל ולסמן עם סכין על גבי העוגה בכמה מקומות שונים את מקומות החיתוך.
וגם אם לא יצאו לכם פרוסות הכי ישרות – אל דאגה, אפשר לסדר את העוגה כך שבסופו של דבר תצא ישרה. גם בעזרת יישור הקרם וגם בעזרת הצבת החתיכות הלא סימטריות באופן שבו נחתכו.
ועוד טריק – אם למשל יצאה לכם שכבה שנחתכה באמצע (וזה קרה לי לא אחת) פשוט משתמשים בה לשכבה האמצעית ומרפדים את החלקים שיצאו דקים מדי בעוד פרוסה דקה מהעודפים שנשארו לכם מהעוגה.

מניחים את החלק שהיה החלק העליון של העוגה על קרטון עגול (הקרטון הוא לא חובה, אבל הוא נוח לשינוע העוגה ולהגשה אסתטית שלה) כאשר מניחים את החלק הישר יותר כלפי מטה. מברישים את הפרוסה בסירופ סוכר.

על הפרוסה הזו מניחים שכבה יפה של קרם, מיישרים על כל הפרוסה ומסדרים מעל את התותים בכמה מעגלים

DSC_2925

מכסים בשכבה נוספות (זכרו – השכבה האמצעית תמיד תהיה השכבה שיצאה לכם הכי פחות יפה) וגם אותה מורחים בקרם ומקשטים במעגלים של תותים

DSC_2929

מניחים מעל את השכבה האחרונה של העוגה – שהיא למעשה החלק התחתון של העוגה שלנו, כאשר החלק שנגע בתבנית יהיה החלק העליון. ושוב מברישים בסירופ הסוכר

DSC_2934

מעבירים את העוגה למקרר או למקפיא להתייצבות. אני ממליצה על לפחות חצי שעה ובמידה האפשר גם יותר מזה. זה יקל על הקישוט בקצפת.

לאחר שהעוגה התקררה קצת מצפים אותה בשארית הקרם כך שהיא תהיה מכוסה כולה לבן. את השלב הזה כבר עשיתי כשהעוגה מונחת על רשת, כהכנה לשלב הבא שהוא ציפוי העוגה בגנאש. תאמינו לי שזה הכי נוח ככה.

DSC_2943

ושוב מעבירים את העוגה למקפיא שתתמצק טוב טוב, כי בשלב הבא אנחנו הולכים ליצוק עליה ציפוי שוקולד חם. המינימום הוא חצי שעה ואפשר גם יותר – למעשה אפשר להכין את העוגה עד לשלב הזה גם יום לפני ולסיים את הקישוט לפני ההגשה.

כמובן שלא חייבים להוסיף ציפוי שוקולד לעוגה, ואפשר לקשט אותה מעל הקצפת, אבל אני רציתי הפעם עוגה סופר חגיגית ולכן הוספתי את הגנאש.

בינתים מכינים את הציפוי בקלי קלות – שוברים את השוקולד לתוך קערה, מוסיפים את השמנת המתוקה ואת השמן ומחממים במיקרו עד שהשוקולד נמס. מומלץ להתחיל בדקה, לערבב ואז לשוב ולחמם בפולסים של חצי דקה כל פעם עם ערבוב לאחר כל חימום. את הציפוי אנחנו ניצוק על העוגה כשהוא עדיין נוזלי אבל לא חם ולכן ניתן לו כ- 10 דקות התקררות בקערה (הוא לא אמור להתקשות בזמן הזה, ואם כן, מכניסים למיקרו ומחממים עוד טיפה).

כשהעוגה שלנו מספיק קרה כדי לקבל את הציפוי מניחים אותה, עם הרשת, מעל לתבנית מרופדת ופשוט יוצקים מעל את השוקולד (וכאן הרעיון של הרשת שמונחת מעל תבנית מוכיח עצמו כרעיון טוב ונוח).
בהתחלה יוצקים על מרכז העוגה ונותנים לו להתפשט עליה. אם הוא זז לאט אפשר לעזור לו על ידי הזזת העוגה באמצעות הרשת, אבל תעשו את זה בעדינות, שיצא סימטרי. בשלב הבא אפשר לזרזף מהציפוי בעזרת כף בשולי העוגה כך שנקבל את האפקט של הנזילות האקראיות.

DSC_2947

ועכשיו לקישוט – אני בחרתי לקשט בזילופים של קרם המסקרפונה שלנו והנחת פרוסות תותים יפות בין הזילופים.
אפשר לזלף כל צורה שתרצו וכל קישוט שתרצו. צורת הורד שזילפתי נוצרה על ידי שימוש בצנטר מיוחד שמיועד לכך. מדובר בסידרת צנטרים חדשה יחסית (לפחות פה בארץ) שמגיעה אלינו היישר מרוסיה, שבלחיצה אחת נותנת לנו את הפרח שרצינו. הנה תמונה מהאתר של החברה
ראש זילוף

וכפי שאתם יכולים לראות, זה באמת עובד, גם על ידי מאותגרת זילופים כמוני. רק צריך לזכור לעבוד לאט, ולהתאמן על משטח או צלחת לפני שמתחילים לזלף על העוגה.
ועוד הערה קטנה – אני יודעת שלא יצא לי זילוף בדיוק כמו בתמונה. זה בגלל שהקרם שלנו פחות סמיך מקרם החמאה בו השתמשו בתמונה של היצרן. לי אישית זה לא הפריע ואני הייתי מאוד מרוצה מהפרחים שהצלחתי לזלף. תודו שזה לא רע בשביל ניסיון ראשון 🙂

DSC_3042

זהו. העוגה שלנו מוכנה.

אני יכולה לספר לכם שהבאתי אותה היום לעבודה של הבעל, כסיפתח לקרנבל היומולדת שלו והוא דיווח לי שהיא חוסלה בכזו מהירות שהוא אפילו לא הספיק לצלם לי פרוסה ממנה 🙂

עוגת תות וקצפת תמונת נושא

אז המון המון מזל טוב לאיש שלי, שחוגג 40. מאחלת לו באהבה רבה שהעשור הבא יהיה מתוק, טעים, צבעוני ועשיר לא פחות מהעוגה שהכנתי לו.

מקווה שהעוגה הזו תלווה גם אתכם לחגיגות ולשמחות 🙂

מחפשים רעיון נוסף לקישוט? הנה תמונה של העוגה עם זילוף של פרחים במסגרת, כתר של תותים ובאמצע שוקולד מריר שגירדתי לתלתלים בעזרת קולפן (זה די פשוט תופסים את החפיסה מאחד הצדדים ומגלחים מהר. אם השוקולד לא קר הוא הופך לתלתלים יותר בקלות).

 

‏24 תגובות

  1. אילה ב- 10 בדצמבר 2015 בשעה 21:00

    היי
    היכן ניתן לרכוש את הצנטרים שהשתמשת בעוגה?

    • שמח במטבח ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 7:23

      אני רכשתי אותם בחנות "אבלין" בכפר סבא. נמצאת בבית יתיר, ויצמן 42 09-7935333
      נראה לי שהם גם נמכרים ברשת

      • לאה ב- 13 בדצמבר 2015 בשעה 22:23

        רות יקרה האם ידוע לך היכן במרכז אפשר לרכוש צנטרים כאלה?

        תודה לאה

        באיזו רשת הם נמכרים

        • שמח במטבח ב- 14 בדצמבר 2015 בשעה 9:46

          הי לאה
          אני קניתי בחנות אבלין בכפר סבא בבית יתיר

  2. שרית בסט ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 0:28

    עוגה יפהפייה !

    מזל טוב !

  3. סיזאר נגאר ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 11:01

    עוגה יפה אך שאלה האם אפשר להחליף גבינת מסקרפונה בגבינת שמנת אחרת והאם הטעם נשמר???

    • שמח במטבח ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 12:58

      במקרה הזה אני לא ממליצה להחליף בגבינת שמנת אחרת כי הקרם יקבל טעם חמצמץ. אפשר להכין במקום זה עם קרם וניל שמורכב מ4 שמנת מתוקה ו2 אינסטנט פודינג.

  4. איילת ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 12:03

    אשריי האיש שיש לו אישה כמוך שיהיו לו ולך הרבה שנים מואושרות ומתוקות

  5. אסתר שפרון ב- 11 בדצמבר 2015 בשעה 15:00

    רוצה לאחל לבעל ולך האישה שאיתו, הרבה שנות בריאות טובה ושנות אושר.
    תמשיכי לשמח ולנפתיע אותו כל שנה בדברים טובים ובחיים נעימים
    ולנו תספקי מתכונים עם רעיונות חדשים. מזל טוב

  6. לימור ב- 13 בדצמבר 2015 בשעה 18:20

    הכנתי ויצא מעולה!
    תודה

  7. יפה ב- 15 בדצמבר 2015 בשעה 14:39

    שלום,
    מה את מציעה כדי להעביר את העוגה בשלום בנסיעה שאורכת שעה וחצי.

    • שמח במטבח ב- 15 בדצמבר 2015 בשעה 21:06

      הי יפה,
      כשאני צריכה לשנע עוגה אני מקפיאה את העוגה כשעה לפני שיוצאים ולפעמים גם יותר ועושה את אחד הדברים הבאים:
      1. מכינה את העוגה מראש על מגש של סט לניוד עוגה (מגש עם פעמון שמניחים מעליו ומתחבר אליו – הכי נוח זה המגש של טאפרוור) ואז העוגה נשמרת במקומה.
      2. מכינה את העוגה על קרטון עגול (מאלה המוזהבים/מוכספים) ומניחה אותה בקופסת קרטון שקונים בחנויות המתמחות – הקופסה תשמור על העוגה.
      3. לאחר ההכנה וסידור העוגה על צלחת אני מניחה מסביבה רינג או טבעת של עוגה בקוטר מעט יותר גדול מהעוגה ועוטפת הכל בניילון נצמד. אבל בדרך הזו הרינג לפעמים נוגע בעוגה והורס את הציפוי החיצוני.
      4. בעוגות מוס הכי נוח זה לרפד את הרינג בשקף ואז ליצוק את המוס וככה ניתן לשנע את העוגה עם התבנית המקורית ולסדר אותה על צלחת הגשה במקום. כמובן שכשמדובר בעוגת מוס חשוב להקפיא אותה היטב לפני הנסיעה ואפילו לשקול להעביר אותה בציידנית קטנה או בתיק שומר קור.

  8. מורן ב- 25 בדצמבר 2015 בשעה 9:15

    היי, האם יש אפשרות לעשות את העוגה פרווה, מה ניתן למרוח על העוגה במקום גבינה ושעדיין ייצא טעים, כי העוגה ממש יפה!

    • שמח במטבח ב- 25 בדצמבר 2015 בשעה 11:08

      הי מורן,
      אין בעיה להכין בגירסת פרווה. לקרם תשמתשי פשוט בקצפת צמחית ובאינסטנט פודינג (2 מיכלי קצפת צמחית על חבילת אינסטנט) זה יצא מצויין

  9. רעות ב- 4 במרץ 2016 בשעה 17:10

    הקרם לא הסמיך לי. יש דרך להציל את זה?

    • שמח במטבח ב- 4 במרץ 2016 בשעה 20:07

      נסי לקרר את הקרם ולהקציף שוב
      או פשוט להכין קרם אחר.
      חשוב שהמסקרפונה תהיה קרה אחרת זה לא מקציף טוב והקרם הופך לנוזלי

  10. מישהי נחמדה ב- 12 באוגוסט 2016 בשעה 16:04

    ניראית פצצה!!!!!!!!!
    יש לי שאלה של טירונים מטומטמים, אבל מה לעשות, אני חייבת לדעת איך עושים זאת.
    איך את עושה את הצורה של השוקולד הנשפך בצדדים?
    כשאני שופכת שוקולד על עוגה, אז הכל נשפך, זה בכל לא יוצא לי כזה יפה,
    איך את עושה זאת?

    • שמח במטבח ב- 13 באוגוסט 2016 בשעה 19:24

      את מוזמנת להציץ בסרטון שבפוסט של עוגת הדולצ'ה (בסוף שלו) אני מדגימה שם איך מסדרים את הציפוי שיישפך יפה מהצדדים.

  11. חובבת אפיה ב- 20 בנובמבר 2016 בשעה 9:58

    הייתי שמחה לדעת באיזה גודל של תבנית השתמשת?

    • שמח במטבח ב- 21 בנובמבר 2016 בשעה 20:10

      בתמונה תבנית 24. כפי שכתוב בפוסט ניתן גם להכין בתבנית 26

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *